Hoitohenkilökunnan kokemuksia Apotti-potilastietojärjestelmästä kirurgisella vuodeosastolla
Arnberg, Janika (2022)
Arnberg, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026786
Tiivistelmä
Apotti-potilastietojärjestelmä on otettu käyttöön Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin yksiköissä porrastetusti marraskuusta 2018 alkaen. Yksikössä, jonka kanssa yhteistyössä opinnäytetyö toteutetaan, Apotti-potilastietojärjestelmä on otettu käyttöön loka-marraskuun vaihteessa 2020. Apotti-potilastietojärjestelmä on tuonut mukanaan muutoksia hoitotyön kirjaamiseen.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on Apotti-potilastietojärjestelmän käytöstä hoitotyössä kirurgisella vuodeosastolla ja opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa avoin kysely hoitohenkilökunnan kokemuksista Apotti-potilastietojärjestelmästä hoitotyössä kirurgisella vuodeosastolla. Tutkimuskysymys: Millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on Apotti-potilastietojärjestelmästä hoitotyössä kirurgisella vuodeosastolla?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen materiaali kerättiin avoimen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Laadullinen tutkimusasetelma valikoitui tähän opinnäytetyöhön tutkimusasetelmaksi juuri sen vuoksi, että tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan henkilökohtaisia kokemuksia Apotti-potilastietojärjestelmästä ilman yleistystä. Tällä tavoin opinnäytetyössä hoitohenkilökunnan kokemuksia oli luotettavin tutkia, kun heillä oli mahdollisuus kertoa kokemuksistaan avoimeen kyselylomakkeeseen vastaten.
Kyselytutkimuksesta saatujen vastausten perusteella hoitohenkilökunnan kokemukset Apotti-potilastietojärjestelmät ovat negatiivissävyteisiä, mutta mukaan mahtuu myös positiivisia kokemuksia. Vastauksista nousee esiin selvästi muutamia aihealueita, jotka herättävät kokemuksia hoitohenkilökunnassa.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on Apotti-potilastietojärjestelmän käytöstä hoitotyössä kirurgisella vuodeosastolla ja opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa avoin kysely hoitohenkilökunnan kokemuksista Apotti-potilastietojärjestelmästä hoitotyössä kirurgisella vuodeosastolla. Tutkimuskysymys: Millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on Apotti-potilastietojärjestelmästä hoitotyössä kirurgisella vuodeosastolla?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen materiaali kerättiin avoimen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Laadullinen tutkimusasetelma valikoitui tähän opinnäytetyöhön tutkimusasetelmaksi juuri sen vuoksi, että tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan henkilökohtaisia kokemuksia Apotti-potilastietojärjestelmästä ilman yleistystä. Tällä tavoin opinnäytetyössä hoitohenkilökunnan kokemuksia oli luotettavin tutkia, kun heillä oli mahdollisuus kertoa kokemuksistaan avoimeen kyselylomakkeeseen vastaten.
Kyselytutkimuksesta saatujen vastausten perusteella hoitohenkilökunnan kokemukset Apotti-potilastietojärjestelmät ovat negatiivissävyteisiä, mutta mukaan mahtuu myös positiivisia kokemuksia. Vastauksista nousee esiin selvästi muutamia aihealueita, jotka herättävät kokemuksia hoitohenkilökunnassa.