Hahmo tarinankerronnan tukena : kuinka luoda visuaalisesti mielenkiintoisia hahmoja ja minkälainen on hahmosuunnittelijan työn kuva?
Pesonen, Janika (2022)
Pesonen, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296583
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia hahmosuunnittelun tärkeyttä tarinankerronnassa. Tutkin myös minkälainen on hahmosuunnittelijan työnkuva. Tavoitteena oli selvittää, miten luodaan visuaalisesti miellyttävän näköisiä ja muistettavia hahmoja ja miten muodoilla, väreillä ja muilla keinoilla kerrotaan hahmon tarinaa. Lisäksi tutkittiin, minkälainen on hahmosuunnittelijan työprosessi.
Tietoperusta käsittelee hahmosuunnittelua ja keskittyy erityisesti hahmon visuaalisuuteen. Tietoperustassa käytiin myös läpi konseptitaidetta ja hahmosuunnittelijan työvaiheita. Aineistona on käytetty pääsääntöisesti alan kirjallisuutta, mutta myös internet-lähteitä.
Tutkimustuloksien mukaan hahmosuunnittelussa ei riitä hyvä piirustustaito, vaan pitää myös tutustua hahmon tarinaan, tehdä taustatutkimusta ja ymmärtää miten yleisö voi samaistua hahmoon. Hahmosuunnittelijan tulee myös ymmärtää värien ja muotojen psykologiaa, jotta voi luoda onnistuneita ja muistettavia hahmoja. Hahmon persoonan ja tarinan kertomiseen löytyi monia erilaisia keinoja ja miten erilaisilla tavoilla saa katsojan katseen kohdistettua haluttuihin kohtiin hahmossa.
Tutkielman tekeminen antoi kattavan kuvan siitä, mitä kaikkea hahmosuunnittelussa tulee ottaa huomioon. Tutkielma auttoi myös ymmärtämään konseptointia ja hahmosuunnittelijan työnkuvaa enemmän. Kerättyä tietoa voi hyödyntää monen eri median hahmosuunnittelussa, kuten peleissä, animaatioissa, sarjakuvissa ja kuvituksissa
Tietoperusta käsittelee hahmosuunnittelua ja keskittyy erityisesti hahmon visuaalisuuteen. Tietoperustassa käytiin myös läpi konseptitaidetta ja hahmosuunnittelijan työvaiheita. Aineistona on käytetty pääsääntöisesti alan kirjallisuutta, mutta myös internet-lähteitä.
Tutkimustuloksien mukaan hahmosuunnittelussa ei riitä hyvä piirustustaito, vaan pitää myös tutustua hahmon tarinaan, tehdä taustatutkimusta ja ymmärtää miten yleisö voi samaistua hahmoon. Hahmosuunnittelijan tulee myös ymmärtää värien ja muotojen psykologiaa, jotta voi luoda onnistuneita ja muistettavia hahmoja. Hahmon persoonan ja tarinan kertomiseen löytyi monia erilaisia keinoja ja miten erilaisilla tavoilla saa katsojan katseen kohdistettua haluttuihin kohtiin hahmossa.
Tutkielman tekeminen antoi kattavan kuvan siitä, mitä kaikkea hahmosuunnittelussa tulee ottaa huomioon. Tutkielma auttoi myös ymmärtämään konseptointia ja hahmosuunnittelijan työnkuvaa enemmän. Kerättyä tietoa voi hyödyntää monen eri median hahmosuunnittelussa, kuten peleissä, animaatioissa, sarjakuvissa ja kuvituksissa