Elämyksellisyys osana markkinointia
Kovero, Taru; Tervonen, Mervi (2022)
Kovero, Taru
Tervonen, Mervi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296503
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään elämyskäsitteeseen ja elämykselliseen markkinointiin. Toimeksiantajana työlle on Mona Koskelon omistuksessa oleva yritys Tmi Savon Menevä. Yritys tuottaa joustavasti liikunta, elämys- ja tapahtumapalveluita Tahkolla, Rautavaaralla ja lähialueilla. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää toimeksiantajalle keinoja kehittää elämyksellistä markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi elämystä, sen ominaisuuksia ja eri elementtejä. Perehdytään elämyskolmio-malliin sekä Pinen ja Gilmoren näkemykseen käsitellä elämystä. Työssä käsitellään keskeistä markkinoinnin sisältöä, kuten suunnitelmallisuutta, tapahtumamarkkinointia sekä somemarkkinointia. Lisäksi pohditaan markkinointiviestinnän keinoja kasvattaa myyntiä, parantaa yrityksen tunnettavuutta ja mielikuvien luomista sekä luoda pysyviä asiakassuhteita. Yritykselle suunniteltiin markkinoinnin vuosikello, jonka tarkoitus on tukea tavoitteisiin pääsyä. Työssä pyritään tuomaan markkinointitoimenpiteisiin elämyksellisiä näkökulmia ja täsmentämään niitä esimerkein.
Toimeksiantajayrityksen markkinoinnin nykytilaa on tutkittu hyödyntämällä PESTEL- ja SWOT-analyyseja. Näiden analyysien avulla pystytään hahmottamaan tarvittavat kehityskohteet paremmin ja varautumaan tulevaisuuden muutoksiin.
Työn lopussa esitämme yhteenvetona toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia elämyksellisen markkinoinnin lisäämiseksi. Kehitysehdotuksiin on sisällytetty elämyksellisiä ominaisuuksia, kuten tunteellisuutta, vuorovaikutusta ja aistillisuutta. Näitä hyödyntämällä saadaan lisättyä mieleenpainuvuutta. Ehdotuksissa korostetaan tarinallisuuden tärkeyttä elämyksellisessä markkinoinnissa. Tarinallistaminen on tehokas tapa erottautua ja luoda kilpailuetua.
Elämyksen vaikutuksista on vaikeaa löytää tieteellisiä tutkimuksia, joten tästä aiheesta olisi hyvä tehdä jatkotutkimuksia. Esimerkiksi tarinallistamisen vaikutuksista elämysmarkkinointiin, olisi mielenkiintoista saada lisätietoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi elämystä, sen ominaisuuksia ja eri elementtejä. Perehdytään elämyskolmio-malliin sekä Pinen ja Gilmoren näkemykseen käsitellä elämystä. Työssä käsitellään keskeistä markkinoinnin sisältöä, kuten suunnitelmallisuutta, tapahtumamarkkinointia sekä somemarkkinointia. Lisäksi pohditaan markkinointiviestinnän keinoja kasvattaa myyntiä, parantaa yrityksen tunnettavuutta ja mielikuvien luomista sekä luoda pysyviä asiakassuhteita. Yritykselle suunniteltiin markkinoinnin vuosikello, jonka tarkoitus on tukea tavoitteisiin pääsyä. Työssä pyritään tuomaan markkinointitoimenpiteisiin elämyksellisiä näkökulmia ja täsmentämään niitä esimerkein.
Toimeksiantajayrityksen markkinoinnin nykytilaa on tutkittu hyödyntämällä PESTEL- ja SWOT-analyyseja. Näiden analyysien avulla pystytään hahmottamaan tarvittavat kehityskohteet paremmin ja varautumaan tulevaisuuden muutoksiin.
Työn lopussa esitämme yhteenvetona toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia elämyksellisen markkinoinnin lisäämiseksi. Kehitysehdotuksiin on sisällytetty elämyksellisiä ominaisuuksia, kuten tunteellisuutta, vuorovaikutusta ja aistillisuutta. Näitä hyödyntämällä saadaan lisättyä mieleenpainuvuutta. Ehdotuksissa korostetaan tarinallisuuden tärkeyttä elämyksellisessä markkinoinnissa. Tarinallistaminen on tehokas tapa erottautua ja luoda kilpailuetua.
Elämyksen vaikutuksista on vaikeaa löytää tieteellisiä tutkimuksia, joten tästä aiheesta olisi hyvä tehdä jatkotutkimuksia. Esimerkiksi tarinallistamisen vaikutuksista elämysmarkkinointiin, olisi mielenkiintoista saada lisätietoa.