Maantiekuljetusten tulevaisuus Suomessa vuonna 2035 alan ydinpätevyyksien näkökulmasta Case: Schenker Oy
Anttila-Korhonen, Tiina (2022)
Anttila-Korhonen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomen maantiekuljetusten tulevaisuutta, sekä tukea proaktiivista varautumista tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Opinnäytetyön case yrityksenä oli Schenker Oy.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan logistiikan käsitettä, maantieliikennettä, ydinpätevyyttä sekä osaamisen johtamista. Opinnäytetyö noudatti ennakointiprosessia ja käsitti toimintaympäristön monitoroinnin, monitorointiaineiston analyysin, skenaarioprosessin sekä edelliseen pohjautuvan ydinpätevyyspuu -tarkastelun. Tomintaympäristön analysoinnissa opinnäytetyössä hyödynnettiin megatrendien, trendien, Peste-analyysin ja heikkojen signaalien kartoituksen lisäksi Sitran Megatrendikortteja. Nykytilannetta havainnoitiin ydinpätevyyspuu konseptin avulla. Monitorointidatasta muodostettiin skenaarioita mahdollisista tulevaisuuksista. Skenaariomenetelmänä käytetttin Kettunen ja Meristön skenaarioiden suodatinmallia.
Skenaariotyön tuloksena syntyi neljä erilaista skenaariota, markkinalähtöinen ympäristöskenaario, teknologialähtöinen teknologiaskenaario, yhteiskuntalähtöinen työnmurroskenaario ja markkinalähtöinen uhkaskenaario. Jokaiselle skenaariolle kirjoitettiin kaksi tulevaisuustarinaa, henkilökuvauksia kahdesta eri ammattikuvasta kussakin skenaariotilanteessa. Skenaariot validoitiin strukturoidun kyselyn avulla ja backcasting-mentelmää hyödyntäen. Kyselyyn ja virtuaaliseen backcasting-työpajaan osallistui kohdeyrityksen asiantuntijoita, jotka työskentelevät avaintehtävissä eri toiminnoissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että toivottavin skenaario oli ”DB SCHENKERHighTech” ja melkein yhtä toivottavan sijan sai skenaario ”Ympäristö ja ekosysteemit”. Kummatkin skenaariot olivat tutkimuksen mukaan yhtä uskottavia. Backcasting menetelmän avulla määriteltiin skenarioihin pohjautuvat tavoitteet ja kehittämistarpeet. Tutkimustuloksien perusteella laadittiin myös tavoiteltavien skenaarioiden pohjalta tulevaisuuden ydinpätevyyspuu.
Matkalla kohti Suomen maantiekuljetusten menestyksekästä tulevaisuutta vuoteen 2035 tarvitaan uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien kehitystyötä. Alalla tarvitaan myös ekosysteemiajattelun vahvistamista ja ennakointikyvykkyyttä. Logistisia palveluita myyvien yritysten on ymmärrettävä myös asiakaskuntansa toimitusketjujen tulevaisuuden haasteita. Edelliset alaa ja alan ydinpätevyyksia laajemmin muovaavat muutokset heijastuvat alalla työskentelevien osaamisvaatimuksiin ja siten myös osaamisen johtamiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan logistiikan käsitettä, maantieliikennettä, ydinpätevyyttä sekä osaamisen johtamista. Opinnäytetyö noudatti ennakointiprosessia ja käsitti toimintaympäristön monitoroinnin, monitorointiaineiston analyysin, skenaarioprosessin sekä edelliseen pohjautuvan ydinpätevyyspuu -tarkastelun. Tomintaympäristön analysoinnissa opinnäytetyössä hyödynnettiin megatrendien, trendien, Peste-analyysin ja heikkojen signaalien kartoituksen lisäksi Sitran Megatrendikortteja. Nykytilannetta havainnoitiin ydinpätevyyspuu konseptin avulla. Monitorointidatasta muodostettiin skenaarioita mahdollisista tulevaisuuksista. Skenaariomenetelmänä käytetttin Kettunen ja Meristön skenaarioiden suodatinmallia.
Skenaariotyön tuloksena syntyi neljä erilaista skenaariota, markkinalähtöinen ympäristöskenaario, teknologialähtöinen teknologiaskenaario, yhteiskuntalähtöinen työnmurroskenaario ja markkinalähtöinen uhkaskenaario. Jokaiselle skenaariolle kirjoitettiin kaksi tulevaisuustarinaa, henkilökuvauksia kahdesta eri ammattikuvasta kussakin skenaariotilanteessa. Skenaariot validoitiin strukturoidun kyselyn avulla ja backcasting-mentelmää hyödyntäen. Kyselyyn ja virtuaaliseen backcasting-työpajaan osallistui kohdeyrityksen asiantuntijoita, jotka työskentelevät avaintehtävissä eri toiminnoissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että toivottavin skenaario oli ”DB SCHENKERHighTech” ja melkein yhtä toivottavan sijan sai skenaario ”Ympäristö ja ekosysteemit”. Kummatkin skenaariot olivat tutkimuksen mukaan yhtä uskottavia. Backcasting menetelmän avulla määriteltiin skenarioihin pohjautuvat tavoitteet ja kehittämistarpeet. Tutkimustuloksien perusteella laadittiin myös tavoiteltavien skenaarioiden pohjalta tulevaisuuden ydinpätevyyspuu.
Matkalla kohti Suomen maantiekuljetusten menestyksekästä tulevaisuutta vuoteen 2035 tarvitaan uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien kehitystyötä. Alalla tarvitaan myös ekosysteemiajattelun vahvistamista ja ennakointikyvykkyyttä. Logistisia palveluita myyvien yritysten on ymmärrettävä myös asiakaskuntansa toimitusketjujen tulevaisuuden haasteita. Edelliset alaa ja alan ydinpätevyyksia laajemmin muovaavat muutokset heijastuvat alalla työskentelevien osaamisvaatimuksiin ja siten myös osaamisen johtamiseen.