Zekki-digipalvelu nuorten hyvinvoinnin edistäjänä : digipalvelun käyttäjäkokemukset
Koskinen, Nina (2022)
Koskinen, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255958
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Zekki-digipalvelun
käyttäjäkokemuksia sekä sen merkitystä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksesta saatujen tulosten avulla auttaa
Nuorten digitaaliset tukipolut – hanketta kehittämään Zekki-digipalvelua niin, että se huomioi nuorten tarpeet koskien palvelun saavutettavuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena strukturoituna haastatteluna. Tutkimukseen osallistui viisi nuorta eräästä Helsingin kaupungin nuorisotalosta. Haastattelut toteutettiin nuorisotalolla heinä–lokakuussa 2021. Haastattelut äänitettiin.
Äänitetty tutkimusaineisto litteroitiin ja jäsenneltiin koodaamalla.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä luokittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella voi päätellä, että Zekillä on myönteisiä vaikutuksia nuorten hyvinvointiin, ja että se tukee nuorten itsearviointia sekä oman elämäntilanteensa kartoittamista. Zekki koettiin innovatiiviseksi ja nuorista lähtöisin olevaksi tukipalveluksi, joka tarjoaa tukea moneen erilaiseen tilanteeseen. Kehittämisideat liittyivät Zekin saavutettavuuteen ja sen sisällön tuottamiseen. Haastateltavista suurin osa antoi kehittämisideaksi tehdä Zekistä sovellusversio ja kehittää Zekkiä niin, että palvelussa olisi mahdollisuus käydä virtuaalisesti keskustelua ammattilaisen kanssa. The objective of this thesis was to find out the user experiences of the Zekki digital
service and its significance in promoting the well-being of young people. The aim
of the research was to help a project about young people’s digital support paths
to develop the Zekki service to consider the needs of young people in terms of
service accessibility.
The study was conducted as a qualitive structured interview. Five young people
from a youth center in Helsinki participated in the study. The interviews were
conducted at the youth center in July-October 2021. The interviews were
recorded. The recorded research material was transcribed and structured by
coding. The research material was analysed using data-driven content analysis
and classification.
Based on the results of the study, it can be concluded that Zekki has a positive
effect on the well-being of young people and that it supports young people’s selfassessment and the mapping of their own life situation. Zekki was perceived as
an innovative support service for young people that provides support for many
different situations. The development ideas were related to the availability of
Zekki and the production of its content. Most of the interviewees expressed the
idea of developing Zekki also into a mobile application (version) and developing
the Zekki service to include an opportunity to have a virtual conversation with a
professional.
käyttäjäkokemuksia sekä sen merkitystä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksesta saatujen tulosten avulla auttaa
Nuorten digitaaliset tukipolut – hanketta kehittämään Zekki-digipalvelua niin, että se huomioi nuorten tarpeet koskien palvelun saavutettavuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena strukturoituna haastatteluna. Tutkimukseen osallistui viisi nuorta eräästä Helsingin kaupungin nuorisotalosta. Haastattelut toteutettiin nuorisotalolla heinä–lokakuussa 2021. Haastattelut äänitettiin.
Äänitetty tutkimusaineisto litteroitiin ja jäsenneltiin koodaamalla.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä luokittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella voi päätellä, että Zekillä on myönteisiä vaikutuksia nuorten hyvinvointiin, ja että se tukee nuorten itsearviointia sekä oman elämäntilanteensa kartoittamista. Zekki koettiin innovatiiviseksi ja nuorista lähtöisin olevaksi tukipalveluksi, joka tarjoaa tukea moneen erilaiseen tilanteeseen. Kehittämisideat liittyivät Zekin saavutettavuuteen ja sen sisällön tuottamiseen. Haastateltavista suurin osa antoi kehittämisideaksi tehdä Zekistä sovellusversio ja kehittää Zekkiä niin, että palvelussa olisi mahdollisuus käydä virtuaalisesti keskustelua ammattilaisen kanssa.
service and its significance in promoting the well-being of young people. The aim
of the research was to help a project about young people’s digital support paths
to develop the Zekki service to consider the needs of young people in terms of
service accessibility.
The study was conducted as a qualitive structured interview. Five young people
from a youth center in Helsinki participated in the study. The interviews were
conducted at the youth center in July-October 2021. The interviews were
recorded. The recorded research material was transcribed and structured by
coding. The research material was analysed using data-driven content analysis
and classification.
Based on the results of the study, it can be concluded that Zekki has a positive
effect on the well-being of young people and that it supports young people’s selfassessment and the mapping of their own life situation. Zekki was perceived as
an innovative support service for young people that provides support for many
different situations. The development ideas were related to the availability of
Zekki and the production of its content. Most of the interviewees expressed the
idea of developing Zekki also into a mobile application (version) and developing
the Zekki service to include an opportunity to have a virtual conversation with a
professional.