Luonto innostaa liikkumaan alle kolmevuotiaita lapsia : toimintakortit varhaiskasvattajien työn tueksi
Kaita, Iina; Ruotonen, Laura (2022)
Kaita, Iina
Ruotonen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266095
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa pedagogiset toimintakortit alle kolmevuotiaiden lapsiryhmien varhaiskasvattajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työelämäkumppanin toimintaa ja opiskelijoiden ammatillista osaamista. Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Itä-Hakkilan päiväkoti Vantaalla. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja aloitepyyntö siihen tuli päiväkodilta.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin alle kolmevuotiaan lapsen kehitykseen ja osallisuuteen, liikuntakasvatukseen ja ympäristökasvatukseen liittyvää lähdekirjallisuutta sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Toimintakortit pohjautuvat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueisiin, jotka kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeisiä tavoitteita ja sisältöjä. Oppimisen alueet ovat kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn.
Tiedonkeruumenetelmänä toimii alkukartoitushaastattelu. Vastaukset annettiin nimettöminä, joten rekisteriä henkilötiedoista ei syntynyt. Alkukartoituksen tavoitteena oli saada ideoita toimintakorttien sisältöihin, jotta ne tukisivat parhaiten varhaiskasvattajien työtä. Analysoituja tuloksia käytettiin toimintakorttien suunnitelman perustana. Alkukartoitusvastauksista ilmeni tarve toimintakorteille. Niiden teemat oli valmiiksi jaoteltu, mutta saimme niihin monipuolisesti toteutuskelpoisia ideoita. Toiveissa korostui toimintakorttien helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 20 toimintakorttia materiaaleineen varhaiskasvattajien työn tueksi, joissa hyödynnetään luontoa oppimisympäristönä. Varhaiskasvattajilta pyydettiin palautetta toimintakorteista, jotta niiden hyödyllisyyttä ja toimivuutta voitiin arvioida. Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen johdosta toiminta vastasi tarpeita. Toiminta on toistettavissa tuotoksen johdosta muissa päiväkotiryhmissä.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin alle kolmevuotiaan lapsen kehitykseen ja osallisuuteen, liikuntakasvatukseen ja ympäristökasvatukseen liittyvää lähdekirjallisuutta sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Toimintakortit pohjautuvat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueisiin, jotka kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeisiä tavoitteita ja sisältöjä. Oppimisen alueet ovat kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn.
Tiedonkeruumenetelmänä toimii alkukartoitushaastattelu. Vastaukset annettiin nimettöminä, joten rekisteriä henkilötiedoista ei syntynyt. Alkukartoituksen tavoitteena oli saada ideoita toimintakorttien sisältöihin, jotta ne tukisivat parhaiten varhaiskasvattajien työtä. Analysoituja tuloksia käytettiin toimintakorttien suunnitelman perustana. Alkukartoitusvastauksista ilmeni tarve toimintakorteille. Niiden teemat oli valmiiksi jaoteltu, mutta saimme niihin monipuolisesti toteutuskelpoisia ideoita. Toiveissa korostui toimintakorttien helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 20 toimintakorttia materiaaleineen varhaiskasvattajien työn tueksi, joissa hyödynnetään luontoa oppimisympäristönä. Varhaiskasvattajilta pyydettiin palautetta toimintakorteista, jotta niiden hyödyllisyyttä ja toimivuutta voitiin arvioida. Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen johdosta toiminta vastasi tarpeita. Toiminta on toistettavissa tuotoksen johdosta muissa päiväkotiryhmissä.