Yrityskulttuurin vaikutuksen kokemukset strategian toteutumiseen yrityksessä x
Rosendahl, Laura (2022)
Rosendahl, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli yrityskulttuurin mittaaminen ja strategian tarkastelu yrityksessä x, sekä näiden välisen yhteyden tutkiminen ja vallitsevan tilanteen, etätyön, mahdolliset vaikutukset. Lopputuloksena syntyi ehdotelma siitä, millaisin keinoin yrityskulttuuriin tulisi panostaa etätyöaikana, jotta strategiset tavoitteet saavutetaan paremmin. Tutkimuksesta saatua tulosta voidaan hyödyntää yrityksessä x yrityskulttuurin kehittämiseen, niin että kulttuurin avulla saadaan strategiset tavoitteet saavutettua mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön aihe valikoitui opinnäytetyön tekijän oman kiinnostuksen pohjalta ja kirkastui yrityksessä x käytyjen keskusteluiden myötä. Lisäksi opinnäytetyön tekijän kiinnostus strategisia asioita kohtaan sai vahvistusta yrityksessä x vuonna 2020 syksyllä käyttöön otetun strategiauudistuksen myötä. Opinnäytetyön tekijä on aloittanut itse työskentelyn yrityksessä x strategiauudistuksen ollessa tuore ja etätyökäytänteiden ollessa yleisenä suosituksena.
Opinnäytetyö koostuu viidestä pääluvusta: johdannosta, tietoperustasta, tutkimusmenetelmistä, tuloksista ja viimeisenä pohdinnasta. Keskeisenä tietoperustana toimivat opinnäytetyön pääteemojen, yrityskulttuurin ja strategian laaja kirjallisuuskatsaus, sekä aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset. Myös etätyöstä tehtyjä tutkimuksia ja kirjallisuutta hyödynnetään, jotta saadaan tutkimusta varten tarvittava tietoperusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmällä, jotta tutkimukselle saatiin mahdollisimman suuri saturaatio ja vastauksiin monimuotoisuutta. Kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhteiskäytöllä pystyttiin takaamaan myös tutkimuksen validiteetti. Käytettyjä tutkimusmenetelmiä tutkimusaineiston keräämiselle olivat koko yrityksen x henkilökunnalle lähetetty Webropol-kysely, sekä saatekirje ja vapaaehtoisten ilmoittautuneiden työntekijöiden haastattelut. Tutkimusosuus toteutettiin 15.3-29.3.2022 välisenä aikana. Tutkimus on rajattu koskemaan toimeksiantajayrityksen x työntekijöitä.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että yrityskulttuurin koetaan vaikuttavan vahvistavasti yrityksen x strategian toteutumiseen. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että erityisesti yrityskulttuuriin sisältyvät yhteisöllisyys, vaikuttamismahdollisuudet ja yhteisten tavoitteiden eteen työskenteleminen ovat yrityksen x tunnuksenomaisia strategiaan sitouttavia elementtejä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui opinnäytetyön tekijän oman kiinnostuksen pohjalta ja kirkastui yrityksessä x käytyjen keskusteluiden myötä. Lisäksi opinnäytetyön tekijän kiinnostus strategisia asioita kohtaan sai vahvistusta yrityksessä x vuonna 2020 syksyllä käyttöön otetun strategiauudistuksen myötä. Opinnäytetyön tekijä on aloittanut itse työskentelyn yrityksessä x strategiauudistuksen ollessa tuore ja etätyökäytänteiden ollessa yleisenä suosituksena.
Opinnäytetyö koostuu viidestä pääluvusta: johdannosta, tietoperustasta, tutkimusmenetelmistä, tuloksista ja viimeisenä pohdinnasta. Keskeisenä tietoperustana toimivat opinnäytetyön pääteemojen, yrityskulttuurin ja strategian laaja kirjallisuuskatsaus, sekä aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset. Myös etätyöstä tehtyjä tutkimuksia ja kirjallisuutta hyödynnetään, jotta saadaan tutkimusta varten tarvittava tietoperusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmällä, jotta tutkimukselle saatiin mahdollisimman suuri saturaatio ja vastauksiin monimuotoisuutta. Kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhteiskäytöllä pystyttiin takaamaan myös tutkimuksen validiteetti. Käytettyjä tutkimusmenetelmiä tutkimusaineiston keräämiselle olivat koko yrityksen x henkilökunnalle lähetetty Webropol-kysely, sekä saatekirje ja vapaaehtoisten ilmoittautuneiden työntekijöiden haastattelut. Tutkimusosuus toteutettiin 15.3-29.3.2022 välisenä aikana. Tutkimus on rajattu koskemaan toimeksiantajayrityksen x työntekijöitä.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että yrityskulttuurin koetaan vaikuttavan vahvistavasti yrityksen x strategian toteutumiseen. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että erityisesti yrityskulttuuriin sisältyvät yhteisöllisyys, vaikuttamismahdollisuudet ja yhteisten tavoitteiden eteen työskenteleminen ovat yrityksen x tunnuksenomaisia strategiaan sitouttavia elementtejä.