Yritysvastuu First North -listan pk-yrityksissä
Rintala, Mari (2022)
Rintala, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245782
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yritysvastuuta First North -listan pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa pk-yritysten vastuullisuusviestinnästä ja vastuullisuusraportoinnista.
Yritysvastuun merkitys on vahvassa kasvussa sekä yleisesti että yritysmaailmassa. Etenkin yritysten odotetaan osallistuvan kestävän kehityksen edistämiseen. Yritysvastuu on tässä avainasemassa. Yritysvastuu kuvaa yrityksen vastuullisia toimia yhteiskunnan hyväksi sekä ympäristön ja ihmisten suojaamiseksi. Pk-yritykset ovat yritysvastuun kannalta kiinnostavassa asemassa, koska toisin kuin suuryrityksille vastuullisuusraportointi ei ole pk-yrityksille pakollista. Vastuullisuusviestintä ja -raportointi voivat olla pk-yrityksille haastavia, eikä niihin välttämättä ole resursseja. Toisaalta yritysvastuun avulla voidaan saavuttaa etuja ja parantaa yrityksen mainetta. Myös sidosryhmät odottavat yrityksiltä yhä enemmän vastuullisuusviestintää.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa Yritysvastuu ilmiönä käsitellään yritysvastuun eri osa-alueet ja yritysvastuuta ohjaavat viitekehykset. Yritysvastuu osana yrityksen toimintaa -luvussa käsitellään yritysvastuutoimia ja työkaluja, yritysvastuun johtamista sekä viestintää. Tietoperustan viimeisessä luvussa käsitellään vastuullisuusraportointia.
Empiirisessä osassa tutkittiin yritysvastuuta First North -listan pk-yrityksissä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten First North -listan pk-yritykset viestivät ja raportoivat yritysvastuusta. Tutkimuksessa käsiteltiin vastuullisuusviestintää, yritysvastuun eri näkökulmia, yritysvastuuta suhteessa yrityksen toimintaan, yritysvastuun johtamisen työkaluja sekä vastuullisuusraportointia. Tutkimuksen aineisto koostui 40 First North -listan pk-yrityksestä. Aineisto kerättiin yritysten verkkosivuilta excel-taulukkoon tarkentavien analyysikysymysten avulla. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus tehtiin helmikuussa 2022.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että First North -listan pk-yrityksissä vastuullisuusviestintä oli melko yleistä, mutta vastuullisuusraportointi oli harvinaisempaa. Yleisin vastuullisuusviestinnän tapa oli vastuullisuussivu verkkosivuilla. Yritysvastuun eri osa-alueista ympäristövastuussa korostuivat ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvät toimet. Sosiaalisessa vastuussa painotus oli henkilöstöön liittyvissä aiheissa. Taloudellisen vastuun käsittely oli vähäisempää. Suunnitelmallisesta yritysvastuutyöstä kertoi yritysvastuun johtamisen työkalujen käyttäminen sekä se, että lähes puolella yrityksistä yritysvastuu oli ainakin osittain linjassa yrityksen toiminnan kanssa. Erillisen vastuullisuusraportin oli tehnyt vain kaksi yritystä. Seitsemän yritystä raportoi yritysvastuusta osana tilinpäätöstä. Yrityksen koko ei ollut yritysvastuuta vahvasti määrittävä tekijä pk-yritysten joukossa. Yrityksen toimiala sen sijaan vaikutti yritysvastuuseen jonkin verran. Yritysten vastuullisuusviestinnässä ja -raportoinnissa oli merkittäviä eroja siinä, miten laajasti ja syvällisesti yritykset kertoivat yritysvastuustaan. Osalla yrityksistä vastuullisuusviestintä oli pinnallista, mutta tutkimuksessa oli myös yrityksiä, joiden vastuullisuusviestintä oli esimerkillistä.
Yritysvastuun merkitys on vahvassa kasvussa sekä yleisesti että yritysmaailmassa. Etenkin yritysten odotetaan osallistuvan kestävän kehityksen edistämiseen. Yritysvastuu on tässä avainasemassa. Yritysvastuu kuvaa yrityksen vastuullisia toimia yhteiskunnan hyväksi sekä ympäristön ja ihmisten suojaamiseksi. Pk-yritykset ovat yritysvastuun kannalta kiinnostavassa asemassa, koska toisin kuin suuryrityksille vastuullisuusraportointi ei ole pk-yrityksille pakollista. Vastuullisuusviestintä ja -raportointi voivat olla pk-yrityksille haastavia, eikä niihin välttämättä ole resursseja. Toisaalta yritysvastuun avulla voidaan saavuttaa etuja ja parantaa yrityksen mainetta. Myös sidosryhmät odottavat yrityksiltä yhä enemmän vastuullisuusviestintää.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa Yritysvastuu ilmiönä käsitellään yritysvastuun eri osa-alueet ja yritysvastuuta ohjaavat viitekehykset. Yritysvastuu osana yrityksen toimintaa -luvussa käsitellään yritysvastuutoimia ja työkaluja, yritysvastuun johtamista sekä viestintää. Tietoperustan viimeisessä luvussa käsitellään vastuullisuusraportointia.
Empiirisessä osassa tutkittiin yritysvastuuta First North -listan pk-yrityksissä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten First North -listan pk-yritykset viestivät ja raportoivat yritysvastuusta. Tutkimuksessa käsiteltiin vastuullisuusviestintää, yritysvastuun eri näkökulmia, yritysvastuuta suhteessa yrityksen toimintaan, yritysvastuun johtamisen työkaluja sekä vastuullisuusraportointia. Tutkimuksen aineisto koostui 40 First North -listan pk-yrityksestä. Aineisto kerättiin yritysten verkkosivuilta excel-taulukkoon tarkentavien analyysikysymysten avulla. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus tehtiin helmikuussa 2022.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että First North -listan pk-yrityksissä vastuullisuusviestintä oli melko yleistä, mutta vastuullisuusraportointi oli harvinaisempaa. Yleisin vastuullisuusviestinnän tapa oli vastuullisuussivu verkkosivuilla. Yritysvastuun eri osa-alueista ympäristövastuussa korostuivat ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvät toimet. Sosiaalisessa vastuussa painotus oli henkilöstöön liittyvissä aiheissa. Taloudellisen vastuun käsittely oli vähäisempää. Suunnitelmallisesta yritysvastuutyöstä kertoi yritysvastuun johtamisen työkalujen käyttäminen sekä se, että lähes puolella yrityksistä yritysvastuu oli ainakin osittain linjassa yrityksen toiminnan kanssa. Erillisen vastuullisuusraportin oli tehnyt vain kaksi yritystä. Seitsemän yritystä raportoi yritysvastuusta osana tilinpäätöstä. Yrityksen koko ei ollut yritysvastuuta vahvasti määrittävä tekijä pk-yritysten joukossa. Yrityksen toimiala sen sijaan vaikutti yritysvastuuseen jonkin verran. Yritysten vastuullisuusviestinnässä ja -raportoinnissa oli merkittäviä eroja siinä, miten laajasti ja syvällisesti yritykset kertoivat yritysvastuustaan. Osalla yrityksistä vastuullisuusviestintä oli pinnallista, mutta tutkimuksessa oli myös yrityksiä, joiden vastuullisuusviestintä oli esimerkillistä.