Nuorten työelämävalmiudet : elämänkulun merkitys työpajanuorten työelämävalmiuksiin
Hanni-Niemikorpi, Annukka; Sippola, Eeva (2022)
Hanni-Niemikorpi, Annukka
Sippola, Eeva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215529
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen puhuttavat yhteiskunnassamme laajasti. Nuorten syrjäytymiseen työstä ja yhteiskunnasta on puututtu monella tapaa, sillä inhimillisen kärsimyksen lisäksi se tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää niitä tekijöitä nuorten elämänkulussa, joiden he kokevat vaikuttavan tämänhetkisiin työllistymisvalmiuksiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli, että tutkimus edistäisi työpajalla olevien nuorten osallisuutta ja työpajan valmennusta voitaisiin kehittää tukemaan vahvemmin nuorten siirtymistä kohti opiskelua tai työtä. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee työllistymisvalmiuksia sekä nuorten elämänkulun vaiheita Levinsonin teorian mukaan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, koska nuorten omakohtaisia kokemuksia ja näkökulmia haluttiin kuulla ja tuoda esille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin neljää nuorta, jotka olivat kuntouttavassa työtoiminnassa Taiku nuorten taitopajalla. Tutkimuksessa kertynyt aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa nuorten työllistymisvalmiuksiin vaikuttaneet kokemukset voitiin jakaa viiden yläluokan alle, jotka sisältävät nuorten kokemuksia terveyden, saadun tuen, sosiaalisten suhteiden, kertyneiden kokemusten ja heidän kohtaamien esteiden vaikutuksista työnhaku- ja työllistymisvalmiuksiinsa.
Opinnäytetyömme keskeinen johtopäätös on, että nuoret eivät muodosta yhtenäistä ryhmää, vaan jokaisen kokemukset ovat ainutlaatuisia ja jokaisen tilanne on erilainen. Haastatellut nuoret osasivat hyvin hahmottaa elämänkulustaan niin negatiivisesti kuin positiivisesti työnhakuun ja työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, koska nuorten omakohtaisia kokemuksia ja näkökulmia haluttiin kuulla ja tuoda esille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin neljää nuorta, jotka olivat kuntouttavassa työtoiminnassa Taiku nuorten taitopajalla. Tutkimuksessa kertynyt aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa nuorten työllistymisvalmiuksiin vaikuttaneet kokemukset voitiin jakaa viiden yläluokan alle, jotka sisältävät nuorten kokemuksia terveyden, saadun tuen, sosiaalisten suhteiden, kertyneiden kokemusten ja heidän kohtaamien esteiden vaikutuksista työnhaku- ja työllistymisvalmiuksiinsa.
Opinnäytetyömme keskeinen johtopäätös on, että nuoret eivät muodosta yhtenäistä ryhmää, vaan jokaisen kokemukset ovat ainutlaatuisia ja jokaisen tilanne on erilainen. Haastatellut nuoret osasivat hyvin hahmottaa elämänkulustaan niin negatiivisesti kuin positiivisesti työnhakuun ja työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä.