Accuchek Instant -verenglukoosimittarin opetusvideot terveydenhuoltohenkilöstölle
Junkkonen, Tiina; Kuoppamaa, Mari (2022)
Junkkonen, Tiina
Kuoppamaa, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145221
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kolme opetusvideota AccuCheck Instant -verenglukoosimittarin käytön perehdytystä varten terveydenhuollon ammattihenkilöille. Opetusvideoissa opastetaan potilas- ja kontrolliliuoksen mittaus sekä laitteen perushuolto, johon sisältyy laitteen puhdistus, näytön tarkistus ja paristojen vaihtaminen. Työn toimeksiantaja on NordLab Pohjois-Pohjanmaan Vieritutkimusyksikkö, joka toimii tukilaboratoriona hoitolaitoksille ja -yksiköille, ja jonka tehtävänä on perehdyttää asiakashoitolaitokset työntekijöineen vieritutkimuslaitteiden käyttöön.
Hoitolaitoksissa ja -yksiköissä vieritutkimuslaitteita käyttävät ja analysointia tekevät yleensä muut kuin bioanalyytikot tai laboratorioalan ammattilaiset. Käyttäjiä ovat esimerkiksi sairaan-, lähi- ja ensihoitajat sekä lääkärit. Toisin kuin muussa laboratoriotoiminnassa vieritestauksessa suurin osa virheistä tapahtuu analyysivaiheessa. Näistä syistä laitteiden käytön opetus ja perehdytys ovat erityisen tärkeitä. Opetusvideoiden kohderyhmänä ovat siten terveydenhuoltohenkilöstö mukaan luettuna bioanalyytikot ja laboratoriohoitajat sekä terveydenhuoltoalan opiskelijat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opetusvideoista selkeitä ja tiiviitä tietopaketteja, jotka toimivat itsenäisesti laitteen käytön opettelussa ja perehdytyksessä. Laadukkaiden opetusvideoiden pohjana toimii hyvin suunniteltu ja rytmitetty käsikirjoitus, joka etenee opetusvideon alusta loppuun selkeänä, yksinkertaisena ja yksiselitteisenä sisältäen tekstin ja/tai kerronnan.
Opetusvideoiden onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista mitattiin hyvälle opetusvideolle määriteltyjen kriteerien perusteella: opetusvideo on lyhyt, sisältää visuaalista liikettä ja välikommentteja, sisältää väliotsikoita, puhe on nopeaa ja innostunutta, on kuvattu informaalissa ympäristössä ja siinä näkyy tekijöiden persoonallisuus. Lisäksi opetusvideoiden onnistumista mitattiin esittämällä opetusvideot lähihoitajaopiskelijoille, joiden palautteen perusteella opetusvideoita työstettiin lopulliseen muotoonsa.
Hoitolaitoksissa ja -yksiköissä vieritutkimuslaitteita käyttävät ja analysointia tekevät yleensä muut kuin bioanalyytikot tai laboratorioalan ammattilaiset. Käyttäjiä ovat esimerkiksi sairaan-, lähi- ja ensihoitajat sekä lääkärit. Toisin kuin muussa laboratoriotoiminnassa vieritestauksessa suurin osa virheistä tapahtuu analyysivaiheessa. Näistä syistä laitteiden käytön opetus ja perehdytys ovat erityisen tärkeitä. Opetusvideoiden kohderyhmänä ovat siten terveydenhuoltohenkilöstö mukaan luettuna bioanalyytikot ja laboratoriohoitajat sekä terveydenhuoltoalan opiskelijat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opetusvideoista selkeitä ja tiiviitä tietopaketteja, jotka toimivat itsenäisesti laitteen käytön opettelussa ja perehdytyksessä. Laadukkaiden opetusvideoiden pohjana toimii hyvin suunniteltu ja rytmitetty käsikirjoitus, joka etenee opetusvideon alusta loppuun selkeänä, yksinkertaisena ja yksiselitteisenä sisältäen tekstin ja/tai kerronnan.
Opetusvideoiden onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista mitattiin hyvälle opetusvideolle määriteltyjen kriteerien perusteella: opetusvideo on lyhyt, sisältää visuaalista liikettä ja välikommentteja, sisältää väliotsikoita, puhe on nopeaa ja innostunutta, on kuvattu informaalissa ympäristössä ja siinä näkyy tekijöiden persoonallisuus. Lisäksi opetusvideoiden onnistumista mitattiin esittämällä opetusvideot lähihoitajaopiskelijoille, joiden palautteen perusteella opetusvideoita työstettiin lopulliseen muotoonsa.