Yhdessä oppiminen: esihenkilön rooli perehdytysprosessin viemisessä osaksi itseohjautuvien tiimien arkea.
Pentti, Maarit (2022)
Pentti, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145212
Tiivistelmä
Jokaisessa organisaatiossa pyritään mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti järjestämään perehdytysprosessi. Perehdyttäminen on organisaation ja yrityksen johdon vastuulla. Siinä on substanssiosaamisen lisäksi myös hyvin vahva työsuojelullinen ja työhyvinvointiin liittyvä aspekti. Tämän työn aihe lähti suoraan organisaation tarpeesta saada kuva perehdytysprosessin jatkumisesta yhteisen perehdytyksen jälkeen.
Opinnäytetyö tehtiin kahdessa vaiheessa. Ensin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin 11 asiantuntijaa Uudenmaan TE-toimiston yritys- ja rekrytointipalveluiden toimialatiimistä. Asiantuntijat valittiin niin, että ryhmässä oli edustettuna eri taustalla olevat asiantuntijat. Osa asiantuntijoista ovat vasta työssä aloittaneita ja osa sellaisia, jotka ovat olleet pidempään tehtävässä. Toisessa vaiheessa lähetettiin kyselytutkimus tiimien esihenkilöille. Haastattelut toteutettiin aineistolähtöisesti. Aineistosta ja teoreettiselta pohjalta oli tunnistettu kymmenen haastattelukysymystä ja -teemaa, jotka valikoituivat tarkempaan analyysiin.
Työssä käytettiin pohjana erilaisia oppimis- ja motivaatioteorioita, joiden perusteella haastattelujen ja kyselytutkimuksen tulokset jakautuivat kolmeen luokkaan. Autonomian ja oman työn, oppimisen ja kehittymisen ohjaamiseen (1), kompetenssiin ja tunteeseen siitä, että oma osaaminen on ajan tasalla (2) sekä yhteisöllisyyden kokemukseen ja tunteeseen resurssien tasaisesta jakautumisesta (3). Tulosten pohjalta rakennetaan käytännön ohjeistus ja työkalu itseohjautuvien tiimien ohjaamisen kohti yhdessä oppimista
Opinnäytetyö tehtiin kahdessa vaiheessa. Ensin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin 11 asiantuntijaa Uudenmaan TE-toimiston yritys- ja rekrytointipalveluiden toimialatiimistä. Asiantuntijat valittiin niin, että ryhmässä oli edustettuna eri taustalla olevat asiantuntijat. Osa asiantuntijoista ovat vasta työssä aloittaneita ja osa sellaisia, jotka ovat olleet pidempään tehtävässä. Toisessa vaiheessa lähetettiin kyselytutkimus tiimien esihenkilöille. Haastattelut toteutettiin aineistolähtöisesti. Aineistosta ja teoreettiselta pohjalta oli tunnistettu kymmenen haastattelukysymystä ja -teemaa, jotka valikoituivat tarkempaan analyysiin.
Työssä käytettiin pohjana erilaisia oppimis- ja motivaatioteorioita, joiden perusteella haastattelujen ja kyselytutkimuksen tulokset jakautuivat kolmeen luokkaan. Autonomian ja oman työn, oppimisen ja kehittymisen ohjaamiseen (1), kompetenssiin ja tunteeseen siitä, että oma osaaminen on ajan tasalla (2) sekä yhteisöllisyyden kokemukseen ja tunteeseen resurssien tasaisesta jakautumisesta (3). Tulosten pohjalta rakennetaan käytännön ohjeistus ja työkalu itseohjautuvien tiimien ohjaamisen kohti yhdessä oppimista