Suljettu kirurginen haava : verkko-opetusmateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Piiparinen, Petra; Varonen, Jasmin (2022)
Piiparinen, Petra
Varonen, Jasmin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074711
Tiivistelmä
Leikkauksien jälkeiset infektiot ovat yleisin infektioluokka. Niistä aiheutuu merkittäviä kuluja sekä haittoja sekä yhteiskunta- että yksilötasolla. Yksilötasolla nämä infektiot lisäävät kuolemanriskiä sekä pidentävät sairaalahoitoa. Yhteiskuntatasolla Suomessa leikkausinfektiot aiheuttavat vuosittain noin 100–200 miljoonan euron kulut. Tämän vuoksi opinnäytetyön aiheeksi valikoitui suljetut kirurgiset haavat. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä aiheesta sekä antaa heille valmiuksia hoitaa tällaisia haavoja näyttöön perustuvien suositusten mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallista menetelmää käyttäen. Aiheesta tehtiin oppimismateriaali Moodle-alustalle, jonka otti käyttöön toimeksiantaja eli Karelia-ammattikorkeakoulu osaksi kirurgisen hoitotyön opintoja. Oppimismateriaaliin sisällytettiin erilaisia oppimisaktiviteetteja ja visuaalisia elementtejä oppimisen tueksi. Osaksi tuotosta liitettiin palautekysely, jonka avulla kerättiin opiskelijoiden ajatuksia kurssista ja sen sisällöstä.
Palautekyselyn tuloksien mukaan opinnäytetyön tuotos vastaa pääasiassa hyvän opetusmateriaalin kriteerejä. Opiskelijat kokivat saaneensa tuotoksesta valmiuksia hoitaa kirurgisia haavoja ja opetusmateriaali koettiin syvälliseen oppimiseen tähtääväksi. Palautteen perusteella tuotos koettiin suurimmilta osin myös visuaalisena ja loogisesti etenevänä. Jatkokehittämisideana voisi valita tuotoksesta jonkin aihealueen ja perehtyä siihen tarkemmin, jonka jälkeen pystyisi tekemään kyseisestä aiheesta yksityiskohtaisemman opetusmateriaalin, esimerkiksi opetusvideon. Tekemäämme oppimismateriaalia voisi hyödyntää myös esimerkiksi potilas- tai työskentelyohjeen tekemisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallista menetelmää käyttäen. Aiheesta tehtiin oppimismateriaali Moodle-alustalle, jonka otti käyttöön toimeksiantaja eli Karelia-ammattikorkeakoulu osaksi kirurgisen hoitotyön opintoja. Oppimismateriaaliin sisällytettiin erilaisia oppimisaktiviteetteja ja visuaalisia elementtejä oppimisen tueksi. Osaksi tuotosta liitettiin palautekysely, jonka avulla kerättiin opiskelijoiden ajatuksia kurssista ja sen sisällöstä.
Palautekyselyn tuloksien mukaan opinnäytetyön tuotos vastaa pääasiassa hyvän opetusmateriaalin kriteerejä. Opiskelijat kokivat saaneensa tuotoksesta valmiuksia hoitaa kirurgisia haavoja ja opetusmateriaali koettiin syvälliseen oppimiseen tähtääväksi. Palautteen perusteella tuotos koettiin suurimmilta osin myös visuaalisena ja loogisesti etenevänä. Jatkokehittämisideana voisi valita tuotoksesta jonkin aihealueen ja perehtyä siihen tarkemmin, jonka jälkeen pystyisi tekemään kyseisestä aiheesta yksityiskohtaisemman opetusmateriaalin, esimerkiksi opetusvideon. Tekemäämme oppimismateriaalia voisi hyödyntää myös esimerkiksi potilas- tai työskentelyohjeen tekemisessä.