Subjektius ja emansipaatio arvovalintoina
Hemminki, Kalle (2022)
Hemminki, Kalle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee sosiaalipedagogisia kasvuprosesseja Talentian eettisessä ohjeistuksessa. Tutkimusidea synti Karelian sosionomikoulutuksen sosiaalipedagogisen painotuksen innoittamana. Sosiaalipedagogiikka korostuu sosionomiopinnoissa, joten on mielekästä tutkia sen näkymistä käytännön työn materiaaleissa.
Tutkimus toteutettiin lähtökohtaisesti teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Kuitenkin analyysin
aikana esiin nousi teemoja, joita on käsitelty myös teoriajohtoisesti. Aineisto oli vapaasti saatavilla Talentian nettisivuilla.
Talentian eettinen ohjeistus on tulkittavissa kriittisemansipatorisen sosiaalipedagogiikkan viitekehyksestä käsin. Ohjeistus korostaa asiakkaan toimijuutta ja sosiaalialan ammattihenkilön
vastuuta toimijuuden ja osallisuuden tukemisessa. Kuitenkin ohjeistus ei anna tilaa radikaalille
emansipatoriselle toiminnalle, eikä se anna mahdollisuutta kansalaistottelemattomuudelle tai
vallankumoukselliselle toiminnalle.
Tutkimus toteutettiin lähtökohtaisesti teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Kuitenkin analyysin
aikana esiin nousi teemoja, joita on käsitelty myös teoriajohtoisesti. Aineisto oli vapaasti saatavilla Talentian nettisivuilla.
Talentian eettinen ohjeistus on tulkittavissa kriittisemansipatorisen sosiaalipedagogiikkan viitekehyksestä käsin. Ohjeistus korostaa asiakkaan toimijuutta ja sosiaalialan ammattihenkilön
vastuuta toimijuuden ja osallisuuden tukemisessa. Kuitenkin ohjeistus ei anna tilaa radikaalille
emansipatoriselle toiminnalle, eikä se anna mahdollisuutta kansalaistottelemattomuudelle tai
vallankumoukselliselle toiminnalle.