Uusien työntekijöiden työnantajamielikuva yrityksestä X Oy
Kaikkonen, Tuulia (2022)
Kaikkonen, Tuulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten uudet työntekijät näkevät optisella alalla toimivan yritys X Oy:n työnantajamielikuvan ja miten sitä voisi kehittää. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastauksia siihen, millainen työnantajamielikuva uusilla työntekijöillä oli ennen työn aloittamista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten perehdytys vaikutti työnantajamielikuvan kehittymiseen sekä miten työnantajamielikuvaviestintää olisi hyvä kehittää. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui työnantajamielikuvasta, sen viestinnästä sekä perehdyttämisestä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena 29.11. – 15.12.2021 aikana. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yritys X Oy:n optista myyjää, joista jokainen oli työskennellyt yrityksessä alle puoli vuotta.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat kokivat, että vaikka yritys X Oy oli heille tuttu yrityksenä ennen rekrytointia, heillä ei kuitenkaan ollut etukäteen mielikuvaa yrityksestä työnantajana. Jokainen haastateltava oli kuitenkin etsinyt yrityksestä tietoa internetin ja sosiaalisen median kautta ennen rekrytointihaastattelua. Tutkimustulokset perehdytyksen osalta olivat vaihtelevia. Osa haastateltavista koki, ettei perehdytys ollut kokonaisuudessaan riittävää ja tämä vaikutti heikentävästi heidän näkemyksiinsä yritys X Oy:n työnantajamielikuvasta. Toisaalta perehdytykseen oltiin myös tyytyväisiä ja koettiin, että työnantajamielikuva yrityksestä X Oy parani perehdytysajan jälkeen. Haastateltavien mukaan myös etäperehdytyksellä ja erityisesti sen oikea-aikaisuudella oli tärkeä merkitys siinä, miten onnistuneena perehdytys koettiin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että perehdytyksellä on vaikutusta siihen, millainen työnantajamielikuva uusille työntekijöille muodostuu yrityksestä.
Tutkimuksen mukaan yritys X Oy:n työnantajamielikuvaviestinnässä olisi kehitettävää. Haastateltavat kaipasivat sitä, että työnantajamielikuvaviestintä olisi henkilökohtaisempaa ja persoonallisempaa. Erityisesti yrityksen johdolta kaivattiin enemmän konkreettisia toimia, joilla viestittäisiin vahvemmin kiinnostuksesta myymälöissä työskentelevää henkilökuntaa kohtaan. Haastateltavat kokivat, että myös työntekijöillä on merkittävä rooli työnantajamielikuvaviestinnässä. Tutkimustulosten mukaan internet ja erityisesti sosiaalinen media olisivat haastateltavien mielestä tehokkaita kanavia viestiä työnantajamielikuvasta. Yritys X Oy:n henkilökuntaa voisi hyödyntää työnantajamielikuvaviestinnässä niin, että henkilökunta viestisi enemmän itse sosiaalisen median eri kanavissa yrityksestä ja myymälöiden arjesta. Näin onnistuttaisiin viestimään tehokkaammin haluttua työnantajamielikuvaa yrityksestä niin sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena 29.11. – 15.12.2021 aikana. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yritys X Oy:n optista myyjää, joista jokainen oli työskennellyt yrityksessä alle puoli vuotta.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat kokivat, että vaikka yritys X Oy oli heille tuttu yrityksenä ennen rekrytointia, heillä ei kuitenkaan ollut etukäteen mielikuvaa yrityksestä työnantajana. Jokainen haastateltava oli kuitenkin etsinyt yrityksestä tietoa internetin ja sosiaalisen median kautta ennen rekrytointihaastattelua. Tutkimustulokset perehdytyksen osalta olivat vaihtelevia. Osa haastateltavista koki, ettei perehdytys ollut kokonaisuudessaan riittävää ja tämä vaikutti heikentävästi heidän näkemyksiinsä yritys X Oy:n työnantajamielikuvasta. Toisaalta perehdytykseen oltiin myös tyytyväisiä ja koettiin, että työnantajamielikuva yrityksestä X Oy parani perehdytysajan jälkeen. Haastateltavien mukaan myös etäperehdytyksellä ja erityisesti sen oikea-aikaisuudella oli tärkeä merkitys siinä, miten onnistuneena perehdytys koettiin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että perehdytyksellä on vaikutusta siihen, millainen työnantajamielikuva uusille työntekijöille muodostuu yrityksestä.
Tutkimuksen mukaan yritys X Oy:n työnantajamielikuvaviestinnässä olisi kehitettävää. Haastateltavat kaipasivat sitä, että työnantajamielikuvaviestintä olisi henkilökohtaisempaa ja persoonallisempaa. Erityisesti yrityksen johdolta kaivattiin enemmän konkreettisia toimia, joilla viestittäisiin vahvemmin kiinnostuksesta myymälöissä työskentelevää henkilökuntaa kohtaan. Haastateltavat kokivat, että myös työntekijöillä on merkittävä rooli työnantajamielikuvaviestinnässä. Tutkimustulosten mukaan internet ja erityisesti sosiaalinen media olisivat haastateltavien mielestä tehokkaita kanavia viestiä työnantajamielikuvasta. Yritys X Oy:n henkilökuntaa voisi hyödyntää työnantajamielikuvaviestinnässä niin, että henkilökunta viestisi enemmän itse sosiaalisen median eri kanavissa yrityksestä ja myymälöiden arjesta. Näin onnistuttaisiin viestimään tehokkaammin haluttua työnantajamielikuvaa yrityksestä niin sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille.