Lentojätkä Ky - laatujärjestelmän kuvaaminen
Rintala, Maaria (2008)
Rintala, Maaria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102077
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata laatujärjestelmän rakenne sekä ydinprosessit toimeksiantajalle
ohjelmapalveluyritys Lentojätkälle syksyllä 2008.
Lentojätkällä ei entuudestaan ollut dokumentoitua laadunhallintajärjestelmää. Toimeksiantona oli tehdä pohjatyö
Lentojätkän projektille, jonka tavoitteena on tehdä yrityksen laadunhallintajärjestelmä. Aika opinnäytetyö prosessille
on rajattu, tavoitteeksi asetettiin prosessien kyvaaminen, mutta niiden kehittämiseen ei ollut mahdollisuutta.
Laatujärjestelmän rakenne kuvataan Euroopan laatupalinto - EFQM:n mukaisesti.
Teoriataustana ovat laatu, prosessit sekä yleisimpien laatujärjestelmien rakenteet. Teorian alussa määritellään laatukäsitettä
sekä käsitellään muutamia laadun eri näkökulmia. Lisäksi työssä esittellään laatujohtamisen takana olevia
ajatuksia ja teorioita. Lentojtäkä on palvelualan yritys, joten on hyvin oleellista käsitellä aiheita liittyen asiakkaaseen
ja palvelunlaatuun.
Prosesseja käsittelevä luku vastaa kysymyksiin, mistä prosessit koostuvat ja miten niitä johdetaan. Prosessien hallintaan
kuuluu yleensä niiden luokittelu, kehittäminen ja mittaaminen. Ilman prosessikuvauksia niiden ohjaaminen
ja mittaminen on mahdotonta.
Laatujärjestelmä luvussa käsitellään ISO 9000 - standardia sekä Euroopan laatupalkintoa - EFQM ja Laatutonni
laatupalkintojärjestelmiä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä toimivat haastattelut ja havainnoinnit, joiden lisäksi
apuna käytettiin kirjoituspöytätutkimusta. Käytännön toteutuksessa on kuvattu prosessien eteneminen, tulokset
ja kehitysehdotukset. Lopussa pohditaan opinnäytetyöprosessin eri vaiheita, sen aikana heränneitä ajatuksia
prosessien hallinnasta ja kehittämisestä, laadusta sekä saavutettuja oppimistuloksia
Kuvaamistyön tuloksena syntyi liitteenä oleva Lentojätkä Ky - laatujärjestelmien ja ydinprosessien kuvaus. Se
sisältää Euroopan laatupalinto - EFQM:n perustiedot ja yhdeksän arviointialuetta sekä Lentojätkän ydinprosessien
sanalliset kuvaukset ja prosessikaaviot. Opinnäytetyön tulos täytti tavoitteet. Lentojätkällä on kattava tietopaketti,
jonka pohjalta voidaan lähteä rakentamaan kokonaista laaduhallintajärjestelmää.
ohjelmapalveluyritys Lentojätkälle syksyllä 2008.
Lentojätkällä ei entuudestaan ollut dokumentoitua laadunhallintajärjestelmää. Toimeksiantona oli tehdä pohjatyö
Lentojätkän projektille, jonka tavoitteena on tehdä yrityksen laadunhallintajärjestelmä. Aika opinnäytetyö prosessille
on rajattu, tavoitteeksi asetettiin prosessien kyvaaminen, mutta niiden kehittämiseen ei ollut mahdollisuutta.
Laatujärjestelmän rakenne kuvataan Euroopan laatupalinto - EFQM:n mukaisesti.
Teoriataustana ovat laatu, prosessit sekä yleisimpien laatujärjestelmien rakenteet. Teorian alussa määritellään laatukäsitettä
sekä käsitellään muutamia laadun eri näkökulmia. Lisäksi työssä esittellään laatujohtamisen takana olevia
ajatuksia ja teorioita. Lentojtäkä on palvelualan yritys, joten on hyvin oleellista käsitellä aiheita liittyen asiakkaaseen
ja palvelunlaatuun.
Prosesseja käsittelevä luku vastaa kysymyksiin, mistä prosessit koostuvat ja miten niitä johdetaan. Prosessien hallintaan
kuuluu yleensä niiden luokittelu, kehittäminen ja mittaaminen. Ilman prosessikuvauksia niiden ohjaaminen
ja mittaminen on mahdotonta.
Laatujärjestelmä luvussa käsitellään ISO 9000 - standardia sekä Euroopan laatupalkintoa - EFQM ja Laatutonni
laatupalkintojärjestelmiä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä toimivat haastattelut ja havainnoinnit, joiden lisäksi
apuna käytettiin kirjoituspöytätutkimusta. Käytännön toteutuksessa on kuvattu prosessien eteneminen, tulokset
ja kehitysehdotukset. Lopussa pohditaan opinnäytetyöprosessin eri vaiheita, sen aikana heränneitä ajatuksia
prosessien hallinnasta ja kehittämisestä, laadusta sekä saavutettuja oppimistuloksia
Kuvaamistyön tuloksena syntyi liitteenä oleva Lentojätkä Ky - laatujärjestelmien ja ydinprosessien kuvaus. Se
sisältää Euroopan laatupalinto - EFQM:n perustiedot ja yhdeksän arviointialuetta sekä Lentojätkän ydinprosessien
sanalliset kuvaukset ja prosessikaaviot. Opinnäytetyön tulos täytti tavoitteet. Lentojätkällä on kattava tietopaketti,
jonka pohjalta voidaan lähteä rakentamaan kokonaista laaduhallintajärjestelmää.