Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa : kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma lahtelaiselle päiväkodille
Piiroinen, Taija (2022)
Piiroinen, Taija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213805
Tiivistelmä
Kiusaamista esiintyy jo pienten lasten parissa, ja kiusaamisen ehkäiseminen tuleekin aloittaa mahdollisimman varhain. Varhaiskasvatuksessa kiusaaminen vaikuttaa koko lapsiryhmään. Ryhmään syntyy turvaton ilmapiiri, jossa on epämukava olla. Jos kiusaaminen pääsee jatkumaan, sillä voi olla pitkäaikaisia negatiivisia vaikutuksia niin kiusatun kuin kiusaajankin terveyteen ja ihmissuhteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Lahdessa toimivan yksityisen päiväkodin henkilökunnalle keinoja ja menetelmiä tunnistaa kiusaaminen, puuttua siihen ja ennaltaehkäistä sitä. Opinnäytetyö pohjautuu päiväkodissa aiemmin tehtyyn kyselyyn, jolla selvitettiin asiakasperheiden kiusaamiseen liittyviä näkemyksiä. Kyselyn tulosten perusteella päiväkodille toivottiin uutta kiusaamisen ehkäisyn toimintamallia, ja siten toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman laatiminen päiväkodin henkilökunnan työvälineeksi.
Suunnitelman ideoinnissa käytettiin menetelmänä henkilökuntaa osallistavaa työpajaa. Sen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, minkälaista tietoa työntekijät toivoivat kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman sisältävän. Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmaan toivottiin perustietoa kiusaamisesta, kuten sen määritelmästä, rooleista ja muodoista. Kiusaamisen ehkäisyn keinoista esimerkiksi tunne- ja kaveritaidot, lämmin vuorovaikutus sekä huoltajien ja lasten osallisuus koettiin tärkeiksi.
Tulosten ja teoreettisen tietopohjan perusteella koottiin kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma. Se sisältää kiusaamista ja sen ehkäisyä käsittelevän tieto-osion, kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmalomakkeet sekä ohjeet lomakkeiden täyttöön. Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma auttaa lisäämään tietoisuutta kiusaamisilmiöstä ja tekee kiusaamisen ehkäisystä johdonmukaista. Myös työn arviointi ja yhteistyö vanhempien kanssa helpottuvat. Bullying already occurs amongst young children and prevention of bullying should be started as early as possible. Bullying in early childhood education affects the whole group of children. Bullying creates an insecure and uncomfortable atmosphere in the group. If bullying continues, it may have long-term negative effects on the health and relationships of both the bullied one and the bully.
The purpose of the thesis was to provide the staff of a private kindergarten in Lahti with means and methods to identify, tackle and prevent bullying. The thesis is based on a survey conducted earlier in the kindergarten. The survey examined the views of the client families about bullying. Based on the survey results, a new operating model for bullying prevention was wanted for the kindergarten. Therefore, the objective of this functional thesis was to create a bullying prevention plan to be used as a tool for the kindergarten's staff.
A workshop involving the kindergarten's staff was used in planning the bullying prevention plan. The workshop sought to find out, what kind of information the staff wished the bullying prevention plan to include. It was accepted that the bullying prevention plan should include basic information about bullying, such as defining its characteristics, roles and forms. Amongst the means of bullying prevention emotional and friendship skills, warm interaction and the involvement of parents and children, for example, were considered important.
The bullying prevention plan is based on the theoretical part of the thesis and on the results given by the workshop. It includes an informative part that deals with bullying and bullying prevention, planning forms for bullying prevention and instructions for filling out the forms. The bullying prevention plan helps to raise awareness of the phenomenon of bullying. A common operating model for the staff makes bullying prevention consistent and facilitates job evaluation and collaboration with parents.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Lahdessa toimivan yksityisen päiväkodin henkilökunnalle keinoja ja menetelmiä tunnistaa kiusaaminen, puuttua siihen ja ennaltaehkäistä sitä. Opinnäytetyö pohjautuu päiväkodissa aiemmin tehtyyn kyselyyn, jolla selvitettiin asiakasperheiden kiusaamiseen liittyviä näkemyksiä. Kyselyn tulosten perusteella päiväkodille toivottiin uutta kiusaamisen ehkäisyn toimintamallia, ja siten toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman laatiminen päiväkodin henkilökunnan työvälineeksi.
Suunnitelman ideoinnissa käytettiin menetelmänä henkilökuntaa osallistavaa työpajaa. Sen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, minkälaista tietoa työntekijät toivoivat kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman sisältävän. Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmaan toivottiin perustietoa kiusaamisesta, kuten sen määritelmästä, rooleista ja muodoista. Kiusaamisen ehkäisyn keinoista esimerkiksi tunne- ja kaveritaidot, lämmin vuorovaikutus sekä huoltajien ja lasten osallisuus koettiin tärkeiksi.
Tulosten ja teoreettisen tietopohjan perusteella koottiin kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma. Se sisältää kiusaamista ja sen ehkäisyä käsittelevän tieto-osion, kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmalomakkeet sekä ohjeet lomakkeiden täyttöön. Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma auttaa lisäämään tietoisuutta kiusaamisilmiöstä ja tekee kiusaamisen ehkäisystä johdonmukaista. Myös työn arviointi ja yhteistyö vanhempien kanssa helpottuvat.
The purpose of the thesis was to provide the staff of a private kindergarten in Lahti with means and methods to identify, tackle and prevent bullying. The thesis is based on a survey conducted earlier in the kindergarten. The survey examined the views of the client families about bullying. Based on the survey results, a new operating model for bullying prevention was wanted for the kindergarten. Therefore, the objective of this functional thesis was to create a bullying prevention plan to be used as a tool for the kindergarten's staff.
A workshop involving the kindergarten's staff was used in planning the bullying prevention plan. The workshop sought to find out, what kind of information the staff wished the bullying prevention plan to include. It was accepted that the bullying prevention plan should include basic information about bullying, such as defining its characteristics, roles and forms. Amongst the means of bullying prevention emotional and friendship skills, warm interaction and the involvement of parents and children, for example, were considered important.
The bullying prevention plan is based on the theoretical part of the thesis and on the results given by the workshop. It includes an informative part that deals with bullying and bullying prevention, planning forms for bullying prevention and instructions for filling out the forms. The bullying prevention plan helps to raise awareness of the phenomenon of bullying. A common operating model for the staff makes bullying prevention consistent and facilitates job evaluation and collaboration with parents.