Hur unga vuxna väljer läskedrycker
Thelen, Axel (2022)
Thelen, Axel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173663
Tiivistelmä
Denna studie försöker besvara frågan; Hur värdesätter unga vuxna läskedryckens olika attribut vid köpbeslutet? Då det är svårt att generalisera unga vuxnas åsikter och preferenser närmade sig denna studie från en annorlunda synpunkt: att mäta och jämföra deras åsikter och rangordna de attribut som ingick i studien. Före själva undersökningen presenterades det teorier om konsumentbeteende och andra faktorer som skribenten ansåg vara viktiga eller inflytelserika för konsumenter gällande läskedrycksköp. Inom detta exakta ämne hittades inga tidigare studier vilket ledde till att skribenten ändvände sig av flera olika publikationer för att bygga upp ett lämpligt teorikapitel. Arbetets empiriska del var en kvantitativ studie där 102-unga vuxna svarade på en svenskspråkig Google Forms-enkät med olika mätbara frågor gällande läskedrycker. Resultaten analyserades i SPSS-programmet och graferna importerades direkt från Google Forms enkäten. På grund av begränsade resurser var respondentmängden relativt liten för denna studie, men resultaten kunde ändå analyseras och därmed kunde läskedryckens attribut rangordnas. Analysen visade att bland respondenterna hade smak och varumärke största inflytande på köpbeslutet av läskedrycker. Studien visade att även om det fanns rikligt med information och tidigare studier, är det svårt att avgöra om exempelvis pris har ett större inflytande än förpackning eller design på köpbeslutet, även om båda studierna påpekar att båda attribut spelar en stor roll vid köpbeslutet. Som förslag på vidare forskning skulle en större studie där en produkts alla attribut skulle mätas och rangordnas anses lönsam, så att ett företag skulle baserat på studien kunna prioritera sina investeringar mot deras nya eller nuvarande produkter.