Kiusaaminen varhaiskasvatuksen arjessa : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä Kauhavalta
Vaho, Marjo (2022)
Vaho, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksessa esiintyvää kiusaamista ja kiusaamisen ehkäisyä 3-5-vuotiaiden lasten keskuudessa. Miten varhaiskasvatuksen opettajat näkevät kiusaamisen ilmenevän varhaiskasvatuksen arjessa, miten sitä ehkäistään tällä hetkellä ja miten kiusaamisen ehkäisyä voisi jatkossa kehittää. Tutkimustulosten avulla varhaiskasvatukseen tehdään kehittämisehdotuksia kiusaamisen ehkäisyn parantamiseksi. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Kauhavan varhaiskasvatus.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin Kauhavan varhaiskasvatuksen päiväkotien 3-5 -vuotiaiden varhaiskasvatuksen opettajille. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyössä käytettyjä keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy.
Tutkimustuloksista selvisi, että kiusaaminen ilmenee 3-5 -vuotiailla useimmiten psyykkisenä kiusaamisena, joka näyttäytyy leikistä poissulkemisena. Fyysinen ja sanallinen kiusaaminen ilmenevät leikkien hajottamisena, lyömisenä, tönimisenä ja nimittelynä. Kauhavan varhaiskasvatuksella on hyvin osaamista ja menetelmiä kiusaamisen ehkäisyyn. Kiusaamista ehkäistään sosiaalistentaitojen ja kaveritaitojen harjoittelulla, pienryhmätoiminnalla, havainnoinnilla ja aikuisen läsnäololla. Tutkimustuloksista nousi esiin, että lisäkoulutukselle on tarvetta. Henkilökunnan määrän tulee olla riittävää koko päivän ajan, jotta kiusaamista voidaan tehokkaasti ehkäistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin Kauhavan varhaiskasvatuksen päiväkotien 3-5 -vuotiaiden varhaiskasvatuksen opettajille. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyössä käytettyjä keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy.
Tutkimustuloksista selvisi, että kiusaaminen ilmenee 3-5 -vuotiailla useimmiten psyykkisenä kiusaamisena, joka näyttäytyy leikistä poissulkemisena. Fyysinen ja sanallinen kiusaaminen ilmenevät leikkien hajottamisena, lyömisenä, tönimisenä ja nimittelynä. Kauhavan varhaiskasvatuksella on hyvin osaamista ja menetelmiä kiusaamisen ehkäisyyn. Kiusaamista ehkäistään sosiaalistentaitojen ja kaveritaitojen harjoittelulla, pienryhmätoiminnalla, havainnoinnilla ja aikuisen läsnäololla. Tutkimustuloksista nousi esiin, että lisäkoulutukselle on tarvetta. Henkilökunnan määrän tulee olla riittävää koko päivän ajan, jotta kiusaamista voidaan tehokkaasti ehkäistä.