C# mobiilipeliohjelmoinnissa
Ryynänen, Vesa (2014)
Ryynänen, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096898
Tiivistelmä
Insinöörityössä tarkasteltiin C#-kielen käyttöä mobiilipeliohjelmoinnissa. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia C# tarjoaa mobiilipelikehittäjälle, ja tutkia, onko kielen osaamisesta hyötyä mobiilipelikehityksessä.
Työn alussa esitellään ensin C#-kieltä yleisesti ja selvitetään kielen käyttömahdollisuuksia eri mobiilialustoilla. Työssä tutustutaan erilaisiin työkaluihin, jotka mahdollistavat C#-pelikehityksen eri mobiilialustoille ja tutkitaan peliprojektien työstämistä kyseisillä työkaluilla.
Loppupuoliskolla tutustutaan tarkemmin C#-ohjelmointiin Unity-ympäristössä käyttäen referenssinä omaa mobiilipeliprojektia, joka on julkaistu Google Play -kaupassa. Unity-osioon sisältyy tutkimus, jossa vertaillaan C#:n ja toisen Unity-skriptauskielen, JavaScriptin suorituskykyeroja ja ominaisuuksia keskenään. Tutkimus toteutetaan kääntämällä referenssiprojektin lähdekoodi JavaScriptistä C#:lle ja vertailemalla projektien profilointeja.
Tutkimuksen tulokset yllättivät positiivisesti. Graafisesti intensiivisessäkin peliprojektissa todettiin lähdekoodin kääntämisellä JavaScriptistä C#:lle olevan vaikutusta suorituskykyyn. C#-projektin todettiin pyörivän kohdelaitteella hieman sulavammin. Lisäksi koodin ylläpidettävyys ja luettavuus helpottui Unity-ympäristön paremman C#-tuen vuoksi. Loppupäätelmänä todettiin C#-kielen soveltuvan erinomaisesti mobiilipelikehitykseen niin Unityssä kuin sen ulkopuolellakin.
Työn alussa esitellään ensin C#-kieltä yleisesti ja selvitetään kielen käyttömahdollisuuksia eri mobiilialustoilla. Työssä tutustutaan erilaisiin työkaluihin, jotka mahdollistavat C#-pelikehityksen eri mobiilialustoille ja tutkitaan peliprojektien työstämistä kyseisillä työkaluilla.
Loppupuoliskolla tutustutaan tarkemmin C#-ohjelmointiin Unity-ympäristössä käyttäen referenssinä omaa mobiilipeliprojektia, joka on julkaistu Google Play -kaupassa. Unity-osioon sisältyy tutkimus, jossa vertaillaan C#:n ja toisen Unity-skriptauskielen, JavaScriptin suorituskykyeroja ja ominaisuuksia keskenään. Tutkimus toteutetaan kääntämällä referenssiprojektin lähdekoodi JavaScriptistä C#:lle ja vertailemalla projektien profilointeja.
Tutkimuksen tulokset yllättivät positiivisesti. Graafisesti intensiivisessäkin peliprojektissa todettiin lähdekoodin kääntämisellä JavaScriptistä C#:lle olevan vaikutusta suorituskykyyn. C#-projektin todettiin pyörivän kohdelaitteella hieman sulavammin. Lisäksi koodin ylläpidettävyys ja luettavuus helpottui Unity-ympäristön paremman C#-tuen vuoksi. Loppupäätelmänä todettiin C#-kielen soveltuvan erinomaisesti mobiilipelikehitykseen niin Unityssä kuin sen ulkopuolellakin.