Kohti huippuunsa viritettyä yritystä : 13 menestystekijää suomalaisten asiantuntijoiden mukaan
Korpi, Johanna (2014)
Korpi, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076218
Tiivistelmä
Lähes kaikkien yritysten tavoitteena on menestyä. Menestymistä on kuitenkin vaikea määritellä yksiselitteisesti. Yritysjohtajien on myös vaikea päättää, mihin asioihin tulisi panostaa, jotta parantaisi omia menestysmahdollisuuksiaan. Yritysten menestystekijöiden löytäminen on siis ensiarvoisen tärkeää usealle yritykselle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ja kuvata yrityksen menestystekijät. Työssä peilataan tehdyistä asiantuntijahaastatteluista saatuja tietoja aiempaan kansainväliseen ja kotimaiseen kirjallisuuteen. Tavoitteena on tukea ja kehittää toimeksiantajayrityksen (Vapaa pudotus Oy) liiketoimintaa tuottamalla materiaalia asian jatkotyöstöön, muun muassa asiantuntijajulkaisujen ja -puheenvuorojen pitämiseen.
Harkinnanvaraisella eliittiotantamenetelmällä teemahaastatteluihin valittiin 15 suomalaista asiantuntijaa, joiden uskottiin omaavan tietoa yritysten menestystekijöistä. Haastatteluiden apuna käytetyt kuusi johtoajatusta koostettiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja muiden dokumenttien perusteella. Aineiston analyysi oli pääsääntöisesti teoriaohjaava, jossa teoria, käytännön ilmiön kuvaus ja analyysi kulkevat vuorovaikutuksessa.
Haastatteluiden pohjalta määrittyi 13 menestystekijää, joille haettiin vahvistuksia muista lähteistä. Menestyvän yrityksen tulee olla erittäin asiakaslähtöinen ja johtajuuden tulee sopia vallitsevaan yrityskulttuuriin. Sisäinen tekemisen meininki, avoin viestintä ja lean toimintamalli ovat myös avainasemassa, mikäli yritys haluaa kehittyä huippuunsa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ja kuvata yrityksen menestystekijät. Työssä peilataan tehdyistä asiantuntijahaastatteluista saatuja tietoja aiempaan kansainväliseen ja kotimaiseen kirjallisuuteen. Tavoitteena on tukea ja kehittää toimeksiantajayrityksen (Vapaa pudotus Oy) liiketoimintaa tuottamalla materiaalia asian jatkotyöstöön, muun muassa asiantuntijajulkaisujen ja -puheenvuorojen pitämiseen.
Harkinnanvaraisella eliittiotantamenetelmällä teemahaastatteluihin valittiin 15 suomalaista asiantuntijaa, joiden uskottiin omaavan tietoa yritysten menestystekijöistä. Haastatteluiden apuna käytetyt kuusi johtoajatusta koostettiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja muiden dokumenttien perusteella. Aineiston analyysi oli pääsääntöisesti teoriaohjaava, jossa teoria, käytännön ilmiön kuvaus ja analyysi kulkevat vuorovaikutuksessa.
Haastatteluiden pohjalta määrittyi 13 menestystekijää, joille haettiin vahvistuksia muista lähteistä. Menestyvän yrityksen tulee olla erittäin asiakaslähtöinen ja johtajuuden tulee sopia vallitsevaan yrityskulttuuriin. Sisäinen tekemisen meininki, avoin viestintä ja lean toimintamalli ovat myös avainasemassa, mikäli yritys haluaa kehittyä huippuunsa.