OSALLISTAVAT TANSSITUOKIOT LAPSILLE : osana Koko Suomi leikkii -hanketta
Seppänen, Aliisa; Ristolainen, Ellimari (2014)
Seppänen, Aliisa
Ristolainen, Ellimari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055767
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ristolainen, Ellimari & Seppänen, Aliisa. Osallistavat tanssituokiot lapsille. Osana Koko Suomi leikkii -hanketta. Helsinki, kevät 2014. 76 s., kuusi liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jossa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan kahdeksan tanssituokiota Mannerheimin Lastensuojeluliiton Myllypuron yhdistyksen iltapäiväkerholaisille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda lapsia osallistavia tanssituokioita ja antaa lapsille mahdollisuus itseilmaisuun ja tanssiin tutustumiseen.
Opinnäytetyö on osa Koko Suomi leikkii -hankkeen pilottivaihetta. Koko Suomi leikkii -hankkeen tavoitteena on luoda jokaiseen Suomen kuntaan osallistavaa matalankynnyksen leikki- ja taidetoimintaa. Opinnäytetyön toisena tavoitteena on tarkastella mahdollisuutta hyödyntää tanssituokioista tuotettua materiaalia osana hankkeen toimintaa. Tarkoituksena on koostaa kahdeksasta tanssituoki-osta yhden tuokion malli, jota hankkeen toimijat voivat hyödyntää toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tanssituokiot toteutettiin syksyn 2013 ja talven 2014 aikana. Tanssituokioille osallistui Mannerheimin Lastensuojeluliiton Myllypuron yhdistyksen iltapäivä-kerholaiset. Tanssituokioita oli yhteensä kahdeksan, ja niiden suunnittelussa hyödynnettiin lasten ideoita ja toiveita. Kahdeksan tanssituokion jälkeen järjes-tettiin esitys, jota lasten vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset tulivat seu-raamaan.
Produktin arviointiin osallistui tekijöiden lisäksi tanssituokioille osallistuneet lapset. Lapset saivat tuoda mielipiteensä ja toiveensa esiin jokaisella tanssituokiolla. Tanssituokioiden loputtua lapsille tehtiin loppuhaastattelu, jossa kysyttiin palaute kaikista kahdeksasta tuokiosta. Palaute kerättiin myös lasten vanhemmilta, iltapäiväkerhon työntekijöiltä ja Koko Suomi leikkii -hankkeen projektikoordinaattorilta.
Saadun palautteen myötä voidaan tehdä johtopäätös, että tanssituokiot olivat osallistavia ja antoivat lapsille mahdollisuuden itseilmaisuun ja tanssiin tutustumiseen. Lasten antaman palautteen lisäksi vanhemmat ja iltapäiväkerhon työntekijät pitivät tuokioita osallistavina ja hyödyllisinä. Tanssituokioista koostettiin yhden tuokion mallin, jota Koko Suomi leikkii -hankkeen toimijat voivat hyödyntää hankkeen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Asiasanat: iltapäivätoiminta, leikki, osallisuus, tanssi, ilmaisu
Ristolainen, Ellimari & Seppänen, Aliisa. Osallistavat tanssituokiot lapsille. Osana Koko Suomi leikkii -hanketta. Helsinki, kevät 2014. 76 s., kuusi liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jossa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan kahdeksan tanssituokiota Mannerheimin Lastensuojeluliiton Myllypuron yhdistyksen iltapäiväkerholaisille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda lapsia osallistavia tanssituokioita ja antaa lapsille mahdollisuus itseilmaisuun ja tanssiin tutustumiseen.
Opinnäytetyö on osa Koko Suomi leikkii -hankkeen pilottivaihetta. Koko Suomi leikkii -hankkeen tavoitteena on luoda jokaiseen Suomen kuntaan osallistavaa matalankynnyksen leikki- ja taidetoimintaa. Opinnäytetyön toisena tavoitteena on tarkastella mahdollisuutta hyödyntää tanssituokioista tuotettua materiaalia osana hankkeen toimintaa. Tarkoituksena on koostaa kahdeksasta tanssituoki-osta yhden tuokion malli, jota hankkeen toimijat voivat hyödyntää toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tanssituokiot toteutettiin syksyn 2013 ja talven 2014 aikana. Tanssituokioille osallistui Mannerheimin Lastensuojeluliiton Myllypuron yhdistyksen iltapäivä-kerholaiset. Tanssituokioita oli yhteensä kahdeksan, ja niiden suunnittelussa hyödynnettiin lasten ideoita ja toiveita. Kahdeksan tanssituokion jälkeen järjes-tettiin esitys, jota lasten vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset tulivat seu-raamaan.
Produktin arviointiin osallistui tekijöiden lisäksi tanssituokioille osallistuneet lapset. Lapset saivat tuoda mielipiteensä ja toiveensa esiin jokaisella tanssituokiolla. Tanssituokioiden loputtua lapsille tehtiin loppuhaastattelu, jossa kysyttiin palaute kaikista kahdeksasta tuokiosta. Palaute kerättiin myös lasten vanhemmilta, iltapäiväkerhon työntekijöiltä ja Koko Suomi leikkii -hankkeen projektikoordinaattorilta.
Saadun palautteen myötä voidaan tehdä johtopäätös, että tanssituokiot olivat osallistavia ja antoivat lapsille mahdollisuuden itseilmaisuun ja tanssiin tutustumiseen. Lasten antaman palautteen lisäksi vanhemmat ja iltapäiväkerhon työntekijät pitivät tuokioita osallistavina ja hyödyllisinä. Tanssituokioista koostettiin yhden tuokion mallin, jota Koko Suomi leikkii -hankkeen toimijat voivat hyödyntää hankkeen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Asiasanat: iltapäivätoiminta, leikki, osallisuus, tanssi, ilmaisu