Glitter Oy:n messumarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus OutletExpo -messuilla
Salmi, Hannele (2014)
Salmi, Hannele
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295269
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produktiivinen työ, jonka toiminnallinen osa on Glitter Oy:n messu-markkinoinnin suunnittelu ja toteutus kevään 2013 OutletExpo -messuille. Toinen osa työstä on raportti, joka kertoo messumarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheista. Raportissa sivutaan muitakin messuille osallistumiseen liittyviä aiheita.
Messumarkkinoinnin suunnittelu lähti liikkeelle tavoitteiden ja lähtökohtien selvittämisestä. Messuteeman varmistuttua valittiin messutarjooma, henkilökunta ja itse messuosaston suunnittelu oli mahdollista aloittaa. Messumarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus on pilkottu moneen eri osa-alueeseen, jotka rakentuvat raportissa miltei kronologiseen järjestykseen.
Työn tärkein tavoite oli selvittää messuosaston suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavat tekijät, joiden pohjalta toimeksiantajan, eli Glitter Oy:n, messumarkkinointi pystyttiin toteuttamaan.
Opinnäytetyön raporttiosa on laadittu hyödyntäen niin sanottua vetoketjumallia, joka sopii produktityyppisen työhön, sillä teoria ja käytäntö vuorottelevat. Teoriaperusta koostuu pääasiassa messu- ja tapahtumamarkkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksesta. Raporttiin on sisällytetty suunnittelun ja toteutuksen lisäksi toimeksiantajan kannalta tärkeäksi koetut aihealueet: jälkihoito ja palaute, joista tarkemmin luvussa 6.
Työn lopussa arvioidaan sekä oppimista että produktin onnistumista. Raportin lopussa on esitetty kehitysehdotuksia, jotka eivät perustu opinnäytetyön toimeksiantajan vaan itse työn tekijän omiin arvioihin. Keskeisimmät kehitysehdotukset koskevat lähinnä Glitterin messustrategian ja -teeman yhteensopivuutta OutletExpo-messukonseptiin.
Messumarkkinoinnin suunnittelu lähti liikkeelle tavoitteiden ja lähtökohtien selvittämisestä. Messuteeman varmistuttua valittiin messutarjooma, henkilökunta ja itse messuosaston suunnittelu oli mahdollista aloittaa. Messumarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus on pilkottu moneen eri osa-alueeseen, jotka rakentuvat raportissa miltei kronologiseen järjestykseen.
Työn tärkein tavoite oli selvittää messuosaston suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavat tekijät, joiden pohjalta toimeksiantajan, eli Glitter Oy:n, messumarkkinointi pystyttiin toteuttamaan.
Opinnäytetyön raporttiosa on laadittu hyödyntäen niin sanottua vetoketjumallia, joka sopii produktityyppisen työhön, sillä teoria ja käytäntö vuorottelevat. Teoriaperusta koostuu pääasiassa messu- ja tapahtumamarkkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksesta. Raporttiin on sisällytetty suunnittelun ja toteutuksen lisäksi toimeksiantajan kannalta tärkeäksi koetut aihealueet: jälkihoito ja palaute, joista tarkemmin luvussa 6.
Työn lopussa arvioidaan sekä oppimista että produktin onnistumista. Raportin lopussa on esitetty kehitysehdotuksia, jotka eivät perustu opinnäytetyön toimeksiantajan vaan itse työn tekijän omiin arvioihin. Keskeisimmät kehitysehdotukset koskevat lähinnä Glitterin messustrategian ja -teeman yhteensopivuutta OutletExpo-messukonseptiin.