Valter klär sig fin
Örså, Elin (2014)
Örså, Elin
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254926
Tiivistelmä
I dagens butikssortiment finns det I de flesta fall blått, grönt och murrigt till pojkarna och rosa, röda och glittriga kläder till flickorna. Även snittet och materialet i kläderna är olika, trots att barn har rätt lika kroppar. Att hitta en polisskjorta på flickavdelningen eller en prinsesskrona på pojkavdelningen händer ju inte varje dag precis. Detta fick formgivaren inom mig att fundera. Varför finns det en så pass tydlig uppdelning av kläder och produkter för barn idag? Syftet med examensarbetet är att jag fördjupar mig i ämnet barn och genus, men även att visa upp och utveckla mitt visuella kunnande både i slutprodukten och i själva examensarbetet. Arbetet är ett samarbete med författaren Helena Bross. Helena har skrivit en berättelse om Valter, 6 år, som inte vill klä sig i spända byxor, utan klänning. Min uppgift har varit att ge ett ansikte till Valter och illustrera barnboken ”Valter klär sig fin”. Arbetet avslutas med en biprodukt, Valter dockan, som kan kombineras med bilderboken. Målet med detta examensarbete är att öppna någon läsares ögon gällande barn och genus problemet, men även göra det jag kan som formgivare för att skapa en värld där pojkar också kan klä sig i klänning. In today's stores range there is in most cases, blue, green and blurry colors for the boys and pink, red and sparkly outfits for the girls. Even the cut and the material of the clothes are different, although children (boys and girls) have similar bodies. Finding a police shirt on the girls' department or a princess crown on the boy's doesn’t happen every day. This made the designer in me to think. Why is there such a clear division of clothing and products for children today?
The purpose of this study is to immerse myself in the subject children and gender, but also to showcase and develop my visual skills both in the final product and in the study. The work is collaboration with the author Helena Bross. Helena has written a story about Valter, age 6, who does not want to dress in tight pants, but in a dress. My job was to give a face to Valter and illustrate the children's book "Valter klär sig fin". The work is completed with a second product, The Valter doll, which may be combined with the book. The goal of this thesis is to open someone's eyes in the children and gender problem, but also to do what I can as a designer to create a world where boys can also wear a dress.
The purpose of this study is to immerse myself in the subject children and gender, but also to showcase and develop my visual skills both in the final product and in the study. The work is collaboration with the author Helena Bross. Helena has written a story about Valter, age 6, who does not want to dress in tight pants, but in a dress. My job was to give a face to Valter and illustrate the children's book "Valter klär sig fin". The work is completed with a second product, The Valter doll, which may be combined with the book. The goal of this thesis is to open someone's eyes in the children and gender problem, but also to do what I can as a designer to create a world where boys can also wear a dress.