Laadun parantaminen jalkinetuotannossa : case: Reima Oy
Huurre, Helena (2014)
Huurre, Helena
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042801
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee laatua ja laadun kehittämisen työkaluja yrityksissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kotimaiselle lastenvaatevalmistajalle, Reima Oy:lle, laatukäsikirja jalkinetuotantoa varten sekä laatukäsikirjaan sisältyvä laatuvaatimustaulukko, mistä jalkineiden laadulliset vaatimukset on löydettävissä.
Laatukäsikirjan tavoitteena oli yhdistää Reiman jalkineen tuotekehitysprosessin kuvaus ja yleiset jalkinevaatimukset koko tuotantoprosessin ajalta yhtenäiseksi dokumentiksi. Laatukäsikirjan avulla Reima vahvistaa toimittajayhteistyötä ja keventää yksityiskohtaisia tuoteohjeistuksia toimittajille. Laatukäsikirja toimii niin vanhoille toimittajille kommunikaation apuvälineenä kuin myös uusille toimittajille perehdyttämismateriaalina.
Laatuvaatimustaulukon laatimisen tavoitteena oli kartoittaa voimassa olevista jalkinestandardeista Reiman jalkineille sopivimmat. Taulukkoon oli tarkoitus selventää Reiman jalkineiden vähimmäisvaatimukset standardeittain ja kenkätyypeittäin. Testaamalla jalkineita pystytään saamaan uutta tietoa siitä, mihin suuntaan Reiman jalkineita tulisi kehittää.
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osaa. Ensimmäisessä, teoriaosassa on käsitelty laatua yleisesti ja laadun kehittämisen menetelmiä. Lisäksi laadun toteuttamista on käsitelty esittelemällä laadunhallintajärjestelmiä ja laatukäsikirjan merkitystä.
Opinnäytetyön toisessa, toiminnallisessa osassa on yritysesittely Reima Oy:stä sekä laatukäsikirjan ja laatuvaatimustaulukon toteutuksen eteneminen sekä tulokset on kuvattu.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa on salainen, eikä sitä ole liitetty tähän dokumenttiin.
Laatukäsikirjan tavoitteena oli yhdistää Reiman jalkineen tuotekehitysprosessin kuvaus ja yleiset jalkinevaatimukset koko tuotantoprosessin ajalta yhtenäiseksi dokumentiksi. Laatukäsikirjan avulla Reima vahvistaa toimittajayhteistyötä ja keventää yksityiskohtaisia tuoteohjeistuksia toimittajille. Laatukäsikirja toimii niin vanhoille toimittajille kommunikaation apuvälineenä kuin myös uusille toimittajille perehdyttämismateriaalina.
Laatuvaatimustaulukon laatimisen tavoitteena oli kartoittaa voimassa olevista jalkinestandardeista Reiman jalkineille sopivimmat. Taulukkoon oli tarkoitus selventää Reiman jalkineiden vähimmäisvaatimukset standardeittain ja kenkätyypeittäin. Testaamalla jalkineita pystytään saamaan uutta tietoa siitä, mihin suuntaan Reiman jalkineita tulisi kehittää.
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osaa. Ensimmäisessä, teoriaosassa on käsitelty laatua yleisesti ja laadun kehittämisen menetelmiä. Lisäksi laadun toteuttamista on käsitelty esittelemällä laadunhallintajärjestelmiä ja laatukäsikirjan merkitystä.
Opinnäytetyön toisessa, toiminnallisessa osassa on yritysesittely Reima Oy:stä sekä laatukäsikirjan ja laatuvaatimustaulukon toteutuksen eteneminen sekä tulokset on kuvattu.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa on salainen, eikä sitä ole liitetty tähän dokumenttiin.