Tasa-arvon toteutuminen ja häirintä Karelia-ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön keskuudessa
Mononen, Laura (2014)
Mononen, Laura
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062909
Tiivistelmä
Tasa-arvo on perusoikeus, josta on säädetty useiden kansallisten lakien lisäksi Euroopan unionin säädöksissä. Laki miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (609/1986) säädettiin parantamaan naisten asemaa erityisesti työelämässä ja estämään sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Yleisessä keskustelussa on viime aikoina nostettu esiin myös miesten oikeus tasa-arvoon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että häirinnän kokemukset ovat lisääntyneet Suomessa viime vuosina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Karelia-ammattikorkeakoulun opetushenkilös-tön kokemuksia tasa-arvosta ja häirinnästä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kva-litatiivista tutkimusta. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaastattelujen kautta, joihin osallistui sekä nais- että miesopettajia ammattikorkeakoulun jokaiselta keskukselta.
Tutkimuksessa selvisi, että opetushenkilöstö kokee tasa-arvon toteutuvan työyhteisös-sään melko hyvin, eikä häirintää juuri koeta. Työnantajan koetaan toimivan tasa-arvoisesti ja ottavan toiminnassaan huomioon tasa-arvo- ja häirintäasiat. Kävi ilmi, ettei-vät tasa-arvo ja häirintä ole käsitteinä tuttuja Karelia-ammattikorkeakoulun opetushenki-löstölle ja näiden tuntemusta tulisi parantaa. Lisäksi työyhteisön ilmapiiriä ja avoimuutta tulisi parantaa häirinnän ja epätasa-arvon kokemusten loppumiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Karelia-ammattikorkeakoulun opetushenkilös-tön kokemuksia tasa-arvosta ja häirinnästä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kva-litatiivista tutkimusta. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaastattelujen kautta, joihin osallistui sekä nais- että miesopettajia ammattikorkeakoulun jokaiselta keskukselta.
Tutkimuksessa selvisi, että opetushenkilöstö kokee tasa-arvon toteutuvan työyhteisös-sään melko hyvin, eikä häirintää juuri koeta. Työnantajan koetaan toimivan tasa-arvoisesti ja ottavan toiminnassaan huomioon tasa-arvo- ja häirintäasiat. Kävi ilmi, ettei-vät tasa-arvo ja häirintä ole käsitteinä tuttuja Karelia-ammattikorkeakoulun opetushenki-löstölle ja näiden tuntemusta tulisi parantaa. Lisäksi työyhteisön ilmapiiriä ja avoimuutta tulisi parantaa häirinnän ja epätasa-arvon kokemusten loppumiseksi.