Crocs Nordic Oy:n verkkokauppa ja sen laajentaminen Ruotsiin ja Baltian maihin – vaikutukset tilaus–toimitusketjussa
Rossi, Aino (2010)
Rossi, Aino
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää Crocs Nordic Oy:n verkkokauppaa siten, että toiminnan laajentaminen Ruotsiin ja Baltian maihin on mahdollista. Työssä perehdyttiin tilaus–toimitusketjun vaikutuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa sisäistä tehokkuutta tilaus–toimitusprosessissa ja luoda edellytykset toimivalle ja joustavalle verkkokaupalle, jotta sen markkina-alueen laajentaminen olisi mahdollista.
Opinnäytetyön tekeminen edellytti kokonaisvaltaista perehtymistä verkkokaupan toimintaan. Työ on toteutettu suurimmaksi osaksi työskentelemällä konkreettisesti tilaus–toimitusketjun parissa. Prosessin vaiheiden kehittämisen pohjana on Demingin ympyrä. Opinnäytetyötä tehtäessä nousi useita kehityskohteita. Analysoimalla ja tarkastelemalla syvällisemmin osaprosesseja löydettiin ongelmakohdat, jotka poistettiin kokonaan tai esitettiin vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Työn keskeisimmäksi kehityskohteeksi nousi ylimääräisten työvaiheiden poistaminen. Turhat työvaiheet kuluttavat työaikaa, eivät kasvata tuotteiden arvoa asiakkaiden silmissä. Keräilyä kehitettiin pyrkimällä vähentämään tuotteiden ylimääräistä liikuttelua paikasta toiseen. Prosessissa pyrittiin minimoimaan tulosteiden määrä, koska se lisää kustannuksia paperin kulutuksessa ja arkistoimisessa.
Poistamalla ylimääräiset työvaiheet, kehittämällä keräilyä joustavammaksi ja vähentämällä tulosteiden määrää tilaus–toimitusketjun pituus lyhenee huomattavasti. Tämä on edellytys sille, että tuotteita voidaan markkinoida ja myydä laajemmalle markkina-alueelle. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät ja työ valmistui yrityksen toivomassa aikataulussa.
Opinnäytetyön tekeminen edellytti kokonaisvaltaista perehtymistä verkkokaupan toimintaan. Työ on toteutettu suurimmaksi osaksi työskentelemällä konkreettisesti tilaus–toimitusketjun parissa. Prosessin vaiheiden kehittämisen pohjana on Demingin ympyrä. Opinnäytetyötä tehtäessä nousi useita kehityskohteita. Analysoimalla ja tarkastelemalla syvällisemmin osaprosesseja löydettiin ongelmakohdat, jotka poistettiin kokonaan tai esitettiin vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Työn keskeisimmäksi kehityskohteeksi nousi ylimääräisten työvaiheiden poistaminen. Turhat työvaiheet kuluttavat työaikaa, eivät kasvata tuotteiden arvoa asiakkaiden silmissä. Keräilyä kehitettiin pyrkimällä vähentämään tuotteiden ylimääräistä liikuttelua paikasta toiseen. Prosessissa pyrittiin minimoimaan tulosteiden määrä, koska se lisää kustannuksia paperin kulutuksessa ja arkistoimisessa.
Poistamalla ylimääräiset työvaiheet, kehittämällä keräilyä joustavammaksi ja vähentämällä tulosteiden määrää tilaus–toimitusketjun pituus lyhenee huomattavasti. Tämä on edellytys sille, että tuotteita voidaan markkinoida ja myydä laajemmalle markkina-alueelle. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät ja työ valmistui yrityksen toivomassa aikataulussa.