Mobiilipelin ohjelmointi Corona SDK:lla
Minkkinen, Satu (2013)
Minkkinen, Satu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042017
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana on Aatos Media, Hämeenlinnassa toimiva pieni yritys, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää www-sivustoja, räätälöi julkaisujärjestelmien sivupohjia, konsultoi ja tekee hakukoneoptimointeja. Keväällä 2013 Aatos Media käynnisti mobiilipeliprojektin, jonka tavoitteena on saada tuotantoon toimiva, kiinnostava ja opettava esikouluikäisille suunnattu mobiilipeli, jolla tavoitellaan myös taloudellista hyötyä ja jatkuvuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valmiiksi 2–3 tasoinen, esimerkkigrafiikoilla toimiva tehtävä mobiilipeliin käyttämällä Corona SDK:ta. Opinnäytetyössä kerrotaan Corona SDK:sta, Lua-ohjelmointikielestä, Androidista sekä yleensä ottaen mobiilipeleistä ja niiden viimeaikaisesta nopeasta kehityksestä. Teoriaosuudessa käsitellään myös pelin suunnittelussa huomioitavia asioita mm. pelin idea ja tavoite, toteutus ja testaus.
Ohjelmoinnin osuus toteutettiin pääsääntöisesti internetistä löytyvien opetusvideoiden ja muiden ohjelmoijien laatimien tutoriaalien perusteella sekä kahden e-kirjan avulla. Valmiin pelin koodi toimitetaan toimeksiantajalle. Teoriaosuuden tietojen kerääminen tapahtui myös internetin kautta, pääsääntöisesti ohjelmistovalmistajien omien sivujen tiedoista.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan esittää, että Corona SDK ja Lua-ohjelmointikieli ovat tarkoituksenmukaiset välineet mobiilipelien ja sovellusten ohjelmoimiseen. Ohjelmointikielen yksinkertainen rakenteen ja Corona SDK:n alustariippumattomuuden ansioista aloittelijakin voi saada aikaiseksi toimivan sovelluksen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valmiiksi 2–3 tasoinen, esimerkkigrafiikoilla toimiva tehtävä mobiilipeliin käyttämällä Corona SDK:ta. Opinnäytetyössä kerrotaan Corona SDK:sta, Lua-ohjelmointikielestä, Androidista sekä yleensä ottaen mobiilipeleistä ja niiden viimeaikaisesta nopeasta kehityksestä. Teoriaosuudessa käsitellään myös pelin suunnittelussa huomioitavia asioita mm. pelin idea ja tavoite, toteutus ja testaus.
Ohjelmoinnin osuus toteutettiin pääsääntöisesti internetistä löytyvien opetusvideoiden ja muiden ohjelmoijien laatimien tutoriaalien perusteella sekä kahden e-kirjan avulla. Valmiin pelin koodi toimitetaan toimeksiantajalle. Teoriaosuuden tietojen kerääminen tapahtui myös internetin kautta, pääsääntöisesti ohjelmistovalmistajien omien sivujen tiedoista.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan esittää, että Corona SDK ja Lua-ohjelmointikieli ovat tarkoituksenmukaiset välineet mobiilipelien ja sovellusten ohjelmoimiseen. Ohjelmointikielen yksinkertainen rakenteen ja Corona SDK:n alustariippumattomuuden ansioista aloittelijakin voi saada aikaiseksi toimivan sovelluksen.