Työelämäyhteistyön kehittäminen merenkulun koulutusyksikössä
Mustaniitty, Petra (2022)
Mustaniitty, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232791
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun merenkulun koulutusyksikön ja laivan uudis- ja korjausrakentajien välisen pitkäkestoisen ja jatkuvan työelämäyhteistyön mahdollisuuksia. Tutkimuksen teoreettinen lähtökohta oli verkosto- ja kumppanuussopimukseen perustuva työelämäyhteistyö.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin verkosto- ja kumppanuustoiminnan periaatteisiin. Tämän jälkeen haastateltiin tutkimuksen kohteita hyödyntäen teemahaastattelumenetelmää. Haastatteluteemat käsittelivät työelämäyhteistyön nykytilaa, kehittämistarpeita ja optimaalisimpia toimintatapoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että merenkulun koulutusyksikössä työelämäyhteistyön suunnittelu ja toteutus ovat kunkin opintojakson opettajan omalla vastuulla. Nykyisillä toimintatavoilla opettajien resurssit eivät ole riittäviä kumppanuustoimintaan perustuvan työelämäyhteistyön suunnitteluun, toteuttamiseen ja toiminnan kehittämiseen. Mikäli koulutusyksikkö haluaa tehdä kumppanuusmalliin perustuvaa työelämäyhteistyötä, on toiminnasta tehtävä organisoidumpaa.
Oppilaitoksen on päätettävä yhteistyöstrategia, jotta se voi optimoida toimintaan tarvittavia resurssejaan. Verkosto- ja kumppanuustoimintaan perustuva yhteistyöstrategia vaatisi keskitettyä, pitkäjänteistä ja johdonmukaista suunnittelutyötä, mitä nykyinen toimintamalli ei tue. Johtopäätös on, että merenkulun koulutusyksikköön tarvitaan koordinaattori hoitamaan keskitetysti työelämäyhteyksiä. Koordinaattorin tehtävänä olisi suunnitella ja organisoida työelämän ja oppilaitoksen välistä työelämäyhteistyötä.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että tutkittavat osapuolet näkevät hyötyvänsä toistensa osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Tämän tutkimuksen nähtiin olevan ensimmäinen askel kohti osapuolten välistä yhteistyötä. Osapuolten tulisi kuitenkin tuntea toisensa paremmin, jotta yhteistyö olisi mahdollista. Tutkimustulosten ja -analyysin pohjalta laadittiin kaikkia osapuolia hyödyttävä toimintamalli, joka avustaa ja selkeyttää toiminnan johtamista sekä opintojaksoihin liitettävän työelämäyhteistyön suunnittelua ja toteuttamista. The aim of this thesis study was to explore the opportunity of developing a new long-term and continuous model for the cooperation between shipbuilders and the maritime degree programmes of the University of Applied Sciences of South-Eastern Finland. The theoretical basis of this study was a networking and partnership agreement model.
The study was conducted using qualitative research methods. In the first phase of the study, the principles of networking and partnership activities were introduced. The research data was collected by semi-structured interview methods. The topics for these interviews were derived from the theoretical framework focusing on the current state of cooperation, development targets, and more optimal ways of operation.
The study shows that in the Department of Marine Logistics and Technology, the responsibility to plan and implement cooperation with the world of work in each course lies with the teacher. The available resources and current operating model do not support a long-term and continuous model for cooperation. People in charge of studies in the Department of Marine Logistics and Technology must decide world-of-work cooperation strategy for optimizing its resources. A cooperation strategy based on networking and partnership activities requires more organized, long-term, and consistent planning which is not supported by the current operating model. The conclusion is that the Department of Marine Logistics and Technology needs a coordinator to manage connections with the world of work.
In conclusion, both parties, employers, and the staff in marine degree programmes, realized the benefits in each other’s expertise and competence. They have also considered this study to be the first step towards cooperation. However, to make the cooperation possible, both parties must become familiar with each other’s area of operation. Based on the results of this study, an operation model was created that benefits all parties involved. The purpose of the model is to clarify the steps necessary in managing and implementing cooperation with the world of work for each study module.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa perehdyttiin verkosto- ja kumppanuustoiminnan periaatteisiin. Tämän jälkeen haastateltiin tutkimuksen kohteita hyödyntäen teemahaastattelumenetelmää. Haastatteluteemat käsittelivät työelämäyhteistyön nykytilaa, kehittämistarpeita ja optimaalisimpia toimintatapoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että merenkulun koulutusyksikössä työelämäyhteistyön suunnittelu ja toteutus ovat kunkin opintojakson opettajan omalla vastuulla. Nykyisillä toimintatavoilla opettajien resurssit eivät ole riittäviä kumppanuustoimintaan perustuvan työelämäyhteistyön suunnitteluun, toteuttamiseen ja toiminnan kehittämiseen. Mikäli koulutusyksikkö haluaa tehdä kumppanuusmalliin perustuvaa työelämäyhteistyötä, on toiminnasta tehtävä organisoidumpaa.
Oppilaitoksen on päätettävä yhteistyöstrategia, jotta se voi optimoida toimintaan tarvittavia resurssejaan. Verkosto- ja kumppanuustoimintaan perustuva yhteistyöstrategia vaatisi keskitettyä, pitkäjänteistä ja johdonmukaista suunnittelutyötä, mitä nykyinen toimintamalli ei tue. Johtopäätös on, että merenkulun koulutusyksikköön tarvitaan koordinaattori hoitamaan keskitetysti työelämäyhteyksiä. Koordinaattorin tehtävänä olisi suunnitella ja organisoida työelämän ja oppilaitoksen välistä työelämäyhteistyötä.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että tutkittavat osapuolet näkevät hyötyvänsä toistensa osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Tämän tutkimuksen nähtiin olevan ensimmäinen askel kohti osapuolten välistä yhteistyötä. Osapuolten tulisi kuitenkin tuntea toisensa paremmin, jotta yhteistyö olisi mahdollista. Tutkimustulosten ja -analyysin pohjalta laadittiin kaikkia osapuolia hyödyttävä toimintamalli, joka avustaa ja selkeyttää toiminnan johtamista sekä opintojaksoihin liitettävän työelämäyhteistyön suunnittelua ja toteuttamista.
The study was conducted using qualitative research methods. In the first phase of the study, the principles of networking and partnership activities were introduced. The research data was collected by semi-structured interview methods. The topics for these interviews were derived from the theoretical framework focusing on the current state of cooperation, development targets, and more optimal ways of operation.
The study shows that in the Department of Marine Logistics and Technology, the responsibility to plan and implement cooperation with the world of work in each course lies with the teacher. The available resources and current operating model do not support a long-term and continuous model for cooperation. People in charge of studies in the Department of Marine Logistics and Technology must decide world-of-work cooperation strategy for optimizing its resources. A cooperation strategy based on networking and partnership activities requires more organized, long-term, and consistent planning which is not supported by the current operating model. The conclusion is that the Department of Marine Logistics and Technology needs a coordinator to manage connections with the world of work.
In conclusion, both parties, employers, and the staff in marine degree programmes, realized the benefits in each other’s expertise and competence. They have also considered this study to be the first step towards cooperation. However, to make the cooperation possible, both parties must become familiar with each other’s area of operation. Based on the results of this study, an operation model was created that benefits all parties involved. The purpose of the model is to clarify the steps necessary in managing and implementing cooperation with the world of work for each study module.