Varhaiskasvatuksen päivälepo ja -unikäytäntöjä Kouvolan kaupungin päiväkodeissa: vanhempien ja varhaiskasvattajien näkökulmat.
Hulaj, Doruntine (2022)
Hulaj, Doruntine
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222759
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli tuoda Kouvolan varhaiskasvatustoimelle tietoa nyky-hetken päivälepo- ja unikäytännöistä, vanhempien ja varhaiskasvattajien kanssa tehdystä yhteistyöstä ja päivälepoon ja -uniin liittyvistä uudistuksen tarpeesta.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimusmene-telmällä ja aineistoa kerätiin teemahaastatteluilla ja verkkokyselyllä. Teema-haastattelut oli tarkoitettu varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja verkkokysely lasten vanhemmille. Tutkimus toteutettiin viidessä eri varhaiskasvatusyksi-kössä ympäri Kouvolaa. Teemahaastatteluihin vastasi yhteensä 10 varhais-kasvattajaa ja kyselyyn vastasi 44 perheen vanhemmat. Haastatteluissa kerä-tyn aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja kyselystä kerätyn aineisto ana-lysoitiin Webropol-ohjelman perusraportti työkaluilla.
Tutkimuksentuloksista tuli ilmi, että varhaiskasvattajien ja vanhempien näke-myksistä päivälepo ja -uni on tärkeä osa lapsen varhaiskasvatuspäivästä. Päivälepo ja -unikäytäntöjä oli monta, mutta tärkeimmäksi nousivat esiin kir-jan ja sadun äänenlukeminen, rauhallisen musiikin kuuntelu ja aikuisen lä-hellä oleminen. Tutkimustulosten mukaan sekä varhaiskasvattajat että lasten huoltajat olivat pääosin tyytyväisiä toistensa kanssa tehdyn yhteistyöhön. Tutkimustuloksista selvisi uudistuksen tarve päivälepo ja -unikäytäntöihin, johon toivotuimmat oli koulutuksien tarpeellisuus sekä enemmän resursseja paremman päivälepo ja -unihetken toteuttamiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksien myötä varhaiskasvattajat pitävät sensitiivisyyttä merkityksellisenä omassa työssään, ja se korostuu päivälepo ja -uni hetkes-sä. Sensitiivisyydellä tarkoitetaan lasten tarpeiden tuntemista ja huomioimista sekä lasten edun ensisijaisuutta jokaisessa varhaiskasvatustilanteessa. Tut-kimuksen johtopäätöksenä todetaan myös varhaiskasvattajien koulutuksen tarpeellisuus. Tämän myötä yhteistyö vanhempien kanssa olisi helpompaa, kun vanhemmille perustellaan päivälevon ja -unen merkitys lasten kehityk-selle tutkittujen tietojen pohjalta. Tutkimuksen jatkotutkimusehdotuksena oli tarve kehittää vanhempien tiedottamista varhaiskasvatuksessa, sillä merkittä-vä osa vanhemmista ei ole saanut tietoa varhaiskasvatuksesta päivälepo ja -unikäytännöistä ja sen merkityksestä lapsen aivojen kehitykselle.
Asiasanat: päiväuni, varhaiskasvatus, vanhempi, yhteistyö
Opinnäytetyö toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimusmene-telmällä ja aineistoa kerätiin teemahaastatteluilla ja verkkokyselyllä. Teema-haastattelut oli tarkoitettu varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja verkkokysely lasten vanhemmille. Tutkimus toteutettiin viidessä eri varhaiskasvatusyksi-kössä ympäri Kouvolaa. Teemahaastatteluihin vastasi yhteensä 10 varhais-kasvattajaa ja kyselyyn vastasi 44 perheen vanhemmat. Haastatteluissa kerä-tyn aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja kyselystä kerätyn aineisto ana-lysoitiin Webropol-ohjelman perusraportti työkaluilla.
Tutkimuksentuloksista tuli ilmi, että varhaiskasvattajien ja vanhempien näke-myksistä päivälepo ja -uni on tärkeä osa lapsen varhaiskasvatuspäivästä. Päivälepo ja -unikäytäntöjä oli monta, mutta tärkeimmäksi nousivat esiin kir-jan ja sadun äänenlukeminen, rauhallisen musiikin kuuntelu ja aikuisen lä-hellä oleminen. Tutkimustulosten mukaan sekä varhaiskasvattajat että lasten huoltajat olivat pääosin tyytyväisiä toistensa kanssa tehdyn yhteistyöhön. Tutkimustuloksista selvisi uudistuksen tarve päivälepo ja -unikäytäntöihin, johon toivotuimmat oli koulutuksien tarpeellisuus sekä enemmän resursseja paremman päivälepo ja -unihetken toteuttamiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksien myötä varhaiskasvattajat pitävät sensitiivisyyttä merkityksellisenä omassa työssään, ja se korostuu päivälepo ja -uni hetkes-sä. Sensitiivisyydellä tarkoitetaan lasten tarpeiden tuntemista ja huomioimista sekä lasten edun ensisijaisuutta jokaisessa varhaiskasvatustilanteessa. Tut-kimuksen johtopäätöksenä todetaan myös varhaiskasvattajien koulutuksen tarpeellisuus. Tämän myötä yhteistyö vanhempien kanssa olisi helpompaa, kun vanhemmille perustellaan päivälevon ja -unen merkitys lasten kehityk-selle tutkittujen tietojen pohjalta. Tutkimuksen jatkotutkimusehdotuksena oli tarve kehittää vanhempien tiedottamista varhaiskasvatuksessa, sillä merkittä-vä osa vanhemmista ei ole saanut tietoa varhaiskasvatuksesta päivälepo ja -unikäytännöistä ja sen merkityksestä lapsen aivojen kehitykselle.
Asiasanat: päiväuni, varhaiskasvatus, vanhempi, yhteistyö