Omakustannekirja esille somen avulla : Revenge Undone
Laakso, Senja (2022)
Laakso, Senja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182631
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö on kasvussa. TikTokin kasvun myötä lyhyet videot ovat nostaneet suosiotaan. Kirja-alalla tarvitaan keinoja markkinoida romaaneja muutaman sekunnin videoilla eikä tämä onnistu ilman tavoitteellista sisältöstrategiaa. Kirja-ala ja sosiaalinen media ovat kumpikin jatkuvassa muutoksessa, ja markkinoinninkin tulee sopeutua alustojen ja alansa muutoksiin. Viime aikoina useat kirjat ovat nousseet julkisuuteen TikTokin kautta, ja tämän takia se on sopiva alusta useimpien omakustannekirjojen markkinointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää omakustannekirjan markkinointiin soveltuva sisältöstrategia. Työtä varten on tarkasteltu Instagramin ja TikTokin kirjayhteisöjä sekä hyödynnetty kirja-alan ja markkinoinnin teoriaa eri lähteistä. Lukijat etsivät entistä enemmän kirjasuositteluja ja lukuintoa sosiaalisen median kirjayhteisöistä, ja paras tapa markkinoida kirjaa on saada lukijat suosittelemaan sitä toisilleen. Ennen tätä lukijoiden tulee kuitenkin tietää kirjasta.
Opinnäytetyön tuloksena on sisältöstrategia fantasiaromaanin markkinointiin. Markkinointikanavat on valittu kohdeyleisön perusteella, joista enemmistö käyttää Instagramia, TikTokia tai molempia. Molemmat ovat tämän hetken suosituimpia sosiaalisen median alustoja, mikä selittää niistä löytyvien kirjayhteisöjen suuren koon. Kirjan sisältömarkkinointia alustoiden kautta helpottaa myös se, että kohdeyleisön voi tavoittaa vaivatta ilman suuria investointeja.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää omakustannekirjan markkinointiin soveltuva sisältöstrategia. Työtä varten on tarkasteltu Instagramin ja TikTokin kirjayhteisöjä sekä hyödynnetty kirja-alan ja markkinoinnin teoriaa eri lähteistä. Lukijat etsivät entistä enemmän kirjasuositteluja ja lukuintoa sosiaalisen median kirjayhteisöistä, ja paras tapa markkinoida kirjaa on saada lukijat suosittelemaan sitä toisilleen. Ennen tätä lukijoiden tulee kuitenkin tietää kirjasta.
Opinnäytetyön tuloksena on sisältöstrategia fantasiaromaanin markkinointiin. Markkinointikanavat on valittu kohdeyleisön perusteella, joista enemmistö käyttää Instagramia, TikTokia tai molempia. Molemmat ovat tämän hetken suosituimpia sosiaalisen median alustoja, mikä selittää niistä löytyvien kirjayhteisöjen suuren koon. Kirjan sisältömarkkinointia alustoiden kautta helpottaa myös se, että kohdeyleisön voi tavoittaa vaivatta ilman suuria investointeja.