Etäopetus maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksissa koronapandemian aikana
Merihukka, Hanna (2021)
Merihukka, Hanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192668
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan katsaus erään maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksia tuottavan organisaation opetushenkilöstön kokemuksiin ja ajatuksiin etäopetuksen toteutumisesta koronapandemian aikana. Lisäksi työssä esitetään opettajien kokemuksiin ja aiempiin tutkimuksiin pohjautuvia ehdotuksia niin sanottujen hitaiden ryhmien etäopetukseen.
Työn alussa kerrottiin, että maahanmuuttajien hitaissa ryhmissä opiskelee usein opiskelijoita, joiden aiemmat opiskelukokemukset ovat vähäisiä tai puuttuvat kokonaan, ja joiden tietotekniset sekä opiskelutaidot vaihtelevat suuresti. Ryhmissä on myös erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, joilla saattaa olla esimerkiksi oppimisvaikeuksia, terveydellisiä haasteita tai laajoja elämän hallinnan vaikeuksia.
Tutkielman teoriaosuudessa määriteltiin etäopetukseen liittyviä termejä sekä aiempien tutkimusten että tämän työn toimeksiantajan koulutustoimintaa ohjaavien ELY-keskusten ohjeistusten pohjalta. Koronapandemian aikana opetusjärjestelyt vaihtelivat paljon sekä alueellisesti että kulloisenkin epidemiatilanteen mukaan. Tästä syystä tutkielma kattaa myös sellaisia etäopetuksen muotoja, joihin yhdistyy lähiopetusta. Teoriaosuudessa haettiin myös ideoita oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien tuottamiseen sekä vuorovaikutuksen, oppimisvalmiuksien ja motivaation tukemiseen etäopetuksessa. Lisäksi tutustuttiin kielten ja erityisten oppijoiden etäopetuksesta saatuihin aiempiin kokemuksiin.
Työn empiriaosuudessa raportoitiin toimeksiantajan koulutuksissa joulukuun 2020 ja kesäkuun 2021 välisenä aikana kerättyjä opettajien kokemuksia etäopetuksen onnistumisesta maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksissa. Joulukuussa 2020 toteutetuissa kahdessa opettajien työpajatyyppisessä ryhmähaastattelussa kerättiin kokemuksia erityisesti hitaiden ryhmien etäopetuksesta. Kesäkuussa 2021 toteutetulla kyselytutkimuksella kerättiin opettajien kokemuksia laajemmin etäopetuksen onnistumisesta toimeksiantajan koulutuksissa, ei vain hitaissa ryhmissä. Tulosten perusteella opettajien kokemukset opetuksen onnistumisesta olivat pääosin positiiviset, mutta hitaiden ryhmien opiskelijat saattavat tarvita paljon tukea opiskelussaan. Hitaiden ryhmien haasteiksi tulkittiin tekniset ongelmat, tietoteknisten taitojen puute, vuorovaikutuksen vähäisyys sekä itseohjautuvuuden ja motivaation puute.
Lopuksi tässä työssä esitetään tarkistuslista hitaiden ryhmien etäopettajille ja koulutuksen suunnittelijoille. Listassa pyritään tuomaan esiin tutkimustietoon ja organisaation opettajien kokemuksiin sekä muihin tähän työhön liittyneen kehitysprojektin aikaisiin kokemuksiin pohjautuvia ajatuksia toimintatavoista, joilla hitaiden ryhmien opiskelijoiden etäopiskelua voidaan ehkä helpottaa. Parhaimmillaan työ voikin antaa ideoita muille maahanmuuttajien hitaiden ryhmien opettajille ja koulutusten järjestämisestä päättäville tahoille.
Työn alussa kerrottiin, että maahanmuuttajien hitaissa ryhmissä opiskelee usein opiskelijoita, joiden aiemmat opiskelukokemukset ovat vähäisiä tai puuttuvat kokonaan, ja joiden tietotekniset sekä opiskelutaidot vaihtelevat suuresti. Ryhmissä on myös erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, joilla saattaa olla esimerkiksi oppimisvaikeuksia, terveydellisiä haasteita tai laajoja elämän hallinnan vaikeuksia.
Tutkielman teoriaosuudessa määriteltiin etäopetukseen liittyviä termejä sekä aiempien tutkimusten että tämän työn toimeksiantajan koulutustoimintaa ohjaavien ELY-keskusten ohjeistusten pohjalta. Koronapandemian aikana opetusjärjestelyt vaihtelivat paljon sekä alueellisesti että kulloisenkin epidemiatilanteen mukaan. Tästä syystä tutkielma kattaa myös sellaisia etäopetuksen muotoja, joihin yhdistyy lähiopetusta. Teoriaosuudessa haettiin myös ideoita oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien tuottamiseen sekä vuorovaikutuksen, oppimisvalmiuksien ja motivaation tukemiseen etäopetuksessa. Lisäksi tutustuttiin kielten ja erityisten oppijoiden etäopetuksesta saatuihin aiempiin kokemuksiin.
Työn empiriaosuudessa raportoitiin toimeksiantajan koulutuksissa joulukuun 2020 ja kesäkuun 2021 välisenä aikana kerättyjä opettajien kokemuksia etäopetuksen onnistumisesta maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksissa. Joulukuussa 2020 toteutetuissa kahdessa opettajien työpajatyyppisessä ryhmähaastattelussa kerättiin kokemuksia erityisesti hitaiden ryhmien etäopetuksesta. Kesäkuussa 2021 toteutetulla kyselytutkimuksella kerättiin opettajien kokemuksia laajemmin etäopetuksen onnistumisesta toimeksiantajan koulutuksissa, ei vain hitaissa ryhmissä. Tulosten perusteella opettajien kokemukset opetuksen onnistumisesta olivat pääosin positiiviset, mutta hitaiden ryhmien opiskelijat saattavat tarvita paljon tukea opiskelussaan. Hitaiden ryhmien haasteiksi tulkittiin tekniset ongelmat, tietoteknisten taitojen puute, vuorovaikutuksen vähäisyys sekä itseohjautuvuuden ja motivaation puute.
Lopuksi tässä työssä esitetään tarkistuslista hitaiden ryhmien etäopettajille ja koulutuksen suunnittelijoille. Listassa pyritään tuomaan esiin tutkimustietoon ja organisaation opettajien kokemuksiin sekä muihin tähän työhön liittyneen kehitysprojektin aikaisiin kokemuksiin pohjautuvia ajatuksia toimintatavoista, joilla hitaiden ryhmien opiskelijoiden etäopiskelua voidaan ehkä helpottaa. Parhaimmillaan työ voikin antaa ideoita muille maahanmuuttajien hitaiden ryhmien opettajille ja koulutusten järjestämisestä päättäville tahoille.