Dokumentti-lyhytelokuvan jälkituotanto
Post-production of a documentary short film
Puolakangas, Topi (2021)
Puolakangas, Topi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251653
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsittelen videon jälkituotantoa ja leikkauksen metodeja, joita opiskelin samalla kun leikkasin 33 minuuttia kestävää henkilödokumenttia ”Niin kauan kuin elämää riittää”. Dokumentti on kertomus uramuusikko Aatos Ilomäen elämästä musiikin parissa ja ulkopuolella. Tein dokumentin yhdessä kanssaopiskelija Sami-Pekka Pursiaisen kanssa.
Dokumentin tuotanto alkoi syksyllä 2019, ja pääsimme kuvaamaan jo marraskuussa 2019 Kurikan Soittokunnan konsertin, joka oli myöskin Aatoksen 60-vuotistaiteilijavuoden juhlakonsertti. Kuvauksia aiottiin jatkaa haastatteluilla keväällä 2020, mutta Covid19- pandemian torjumiseen otetut toimet estivät kuvausten tekemisen. Kuvasimme haastattelut syksyllä 2020, kun koulu taas avautui, ja aloitimme jälkituotannon tammikuussa 2021. Saimme dokumentin valmiiksi elokuussa 2021.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa avaan elokuvan leikkaamisen historiasta joitakin tärkeitä metodeja ja analysoin leikkaustekniikoita eri elokuvien kautta sekä miten erilaisissa elokuvaprojekteissa on käsitelty vastaan tulleita eettisiä ongelmia. Myöhemmin keskityn dokumentin koko leikkausprosessiin oppimiini tekniikkoihin. Tekniikkoihin kuuluu leikkaustapoja, joilla luodaan haluttu tunnelma ja mielikuvat, ja tapoja suunnitelmallisesti luoda hyvä dokumentti alusta loppuun ilman, että työn ja materiaalin määrä hukuttaa tekijänsä, mikä oli suurin pelkoni koko projektissa. Analysoin oppimiani tekniikoita oman dokumenttimme teossa ja mietin myöskin niitä eettisiä ongelmia, joita dokumenttimme teossa tuli vastaan, ja miten ratkaisimme ne. Kerron myöskin tietotekniikkaan liittyvistä asioista, kun ne helpottavat tekoprosessia huomattavasti. Tavoitteena on löytää toimivia työtapoja, joita pystyy soveltamaan dokumenttielokuvien jälkituotannoissa tulevaisuudessa.
Dokumentin tuotanto alkoi syksyllä 2019, ja pääsimme kuvaamaan jo marraskuussa 2019 Kurikan Soittokunnan konsertin, joka oli myöskin Aatoksen 60-vuotistaiteilijavuoden juhlakonsertti. Kuvauksia aiottiin jatkaa haastatteluilla keväällä 2020, mutta Covid19- pandemian torjumiseen otetut toimet estivät kuvausten tekemisen. Kuvasimme haastattelut syksyllä 2020, kun koulu taas avautui, ja aloitimme jälkituotannon tammikuussa 2021. Saimme dokumentin valmiiksi elokuussa 2021.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa avaan elokuvan leikkaamisen historiasta joitakin tärkeitä metodeja ja analysoin leikkaustekniikoita eri elokuvien kautta sekä miten erilaisissa elokuvaprojekteissa on käsitelty vastaan tulleita eettisiä ongelmia. Myöhemmin keskityn dokumentin koko leikkausprosessiin oppimiini tekniikkoihin. Tekniikkoihin kuuluu leikkaustapoja, joilla luodaan haluttu tunnelma ja mielikuvat, ja tapoja suunnitelmallisesti luoda hyvä dokumentti alusta loppuun ilman, että työn ja materiaalin määrä hukuttaa tekijänsä, mikä oli suurin pelkoni koko projektissa. Analysoin oppimiani tekniikoita oman dokumenttimme teossa ja mietin myöskin niitä eettisiä ongelmia, joita dokumenttimme teossa tuli vastaan, ja miten ratkaisimme ne. Kerron myöskin tietotekniikkaan liittyvistä asioista, kun ne helpottavat tekoprosessia huomattavasti. Tavoitteena on löytää toimivia työtapoja, joita pystyy soveltamaan dokumenttielokuvien jälkituotannoissa tulevaisuudessa.