Case: Tiimikäytäntöjen yhteiskehittäminen unelmamalleiksi Helsingin kouluterveyden-huollossa
Sipari, Riikka (2022)
Sipari, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201211546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201211546
Tiivistelmä
Hallitusohjelma (2019) korostaa osallisuutta ja jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Lisäksi hyvinvoivassa työyhteisössä kehitytään, innostutaan, arvostetaan ja osallistutaan (Työterveyslaitos 2021). Opinnäytetyön taustalla oli ajatus kohdistaa huomio osallistavan ja yhteiskehittämismetodin keinoin osallistaviin ja kehittäviin tiimikäytänteisiin. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ja arvioida nykyisiä tiimioppimismalleja Helsingin kaupungin kouluterveydenhuollossa sekä kehittää yhdessä uusia tiimioppimismalleja nykyisten tiimioppimismallien pohjalta. Kehittämistyön viitekehyksenä hyödynnettiin osallisuuden, tiimioppimisen, osaamisen hyödyntämisen, oppivan organisaation ja tulevaisuusmuotoilun näkökulmia. Päämenetelmä opinnäytetyössä oli tutkimuksellisen yhteiskehittämistoiminta, johon innovaatioiden muotoilu pohjautuu.
Opinnäytetyön päämenetelmänä käytettiin kouluterveydenhoitajien pienimuotoisia ryhmäteemahaastattelujen omaisia delfoi -kyselyjä toistuvissa virtuaalikahviloissa. Kahviloissa tiimimalleja purettiin osiin ja unelmamalleja suunniteltiin. Tiimimalleja kokeiltiin ja niitä arvioitiin havainnoin kokeiluvaiheissa sekä jälkeenpäin virtuaalikahvitapaamisissa. Omaa rooliaan opinnäytetyön tekijä tarkasteli oppimispäiväkirjaa pitäen. Lopuksi tuloksia verrattiin aiempaan kehitystyöhön.
Aiemmin tiimien nähtiin olleen kuulumisten ja työkuulumisten vaihtoryhmiä, joissa myös konkreettisesta työavusta sovittiin. Korona-ajan ja Apottipotilastietojärjestelmän myötä nykytiimityössä korostui teknologiapulmien ratkaiseminen. Tiimien toivottiin kokoontuvan nykyistä tiheämmin niiden koetun tärkeyden vuoksi. Tiimien toteutumiseen toivottiin johdolta tukea ja ohjausta. Tulevaisuuden tiimioppimisen unelmasuunniksi valittiin asiakastapausten läpikäynti ja viestiohjeiden yhteispuntarointi syväopettavina käytänteinä sekä jatkuva osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden jakamiseen kannustaminen.
Kokeilujen tuloksissa nousi esiin kollegoiden ja yhteistyötahojen kysymykset arvostuksen synnyttäjinä; sekä ristiriidat ohjeiden ja oman näkemyksen tai paikallistuntemuksen välillä pohdinnan käynnistäjänä ja laatukäytänteiden varmistajana; sekä jaettu ilo onnistuneista ratkaisuista. Esihenkilön ohjaus sekä kollegan tiedollinen sekä empaattinen tukeminen myötätunnon ja -innon kautta näkyi tuloksissa.
Suppean tapaustutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta kehittämistyö antaa mielenkiintoisen näkökulman tiimityöhön, joka nähdään työelämän onnistumistekijänä. Tulevaisuudessa oppimisen ja työn on nähty olevan jopa yksi ja sama asia. Todellista osallisuutta, työkaverin aitoa tuntemista ja yhteisiloa onnistumisista tulisi korostaa jatkossa kehitys- ja tutkimustyössä. The Government Program emphasizes participation and continuous competence development. In addition, in a healthy work community people develop themselves, get excited and feel appreciated and participated to part of a community (Finnish Institute of Occupational Health 2021). The thesis was based on the idea of focusing attention to developing team practices by using co-development as a method to involve and learn. The purpose of this thesis was to find out and evaluate current team learning models in the work of a school health nurse working for the City of Helsinki and co-develop new team learning models based on current models. Perspectives of inclusion, team learning, competence learning, learning organization and future design were used as a reference framework for development work. The main method of the thesis was research-based co-development, on which innovating was based.
Repeating virtual coffee meets were used as a resort to gather knowledge from school health nurses by using the Delphi method in the form of a small-scale group theme interview. Team models were decrypted, and dream models were designed in virtual cafes. The team models were tested, observed, and evaluated during the trial phases. The models were also analyzed together when the learning situations were recalled in virtual cafes. The author of the thesis played her role while keeping a learning diary. Finally, the results of the development work were compared with previous development work.
Earlier teamwork among health nurses was seen more like hearing about personal life situations and current work situations. Previously concrete work assistance was also agreed on in team meetings. With the corona virus and Apotti patient information system, the current teamwork highlighted the resolution of technology problems. Teamwork was perceived important and therefore the interviewees wished that teams could convene more often. It was hoped that the management would give more support and guidance in teams implementation. The dream direction for the team learning in the future was seen to include going through customer cases and co-evaluating messages as deep learning methods; and to continuously encourage sharing of expertise and interests.
The results of the experiments showed the importance of questions of colleagues and collaboratives as a sign of appreciation. Conflicts between instructions and one's own vision or local knowledge were found as a trigger for reflection and assurance of quality. Shared joy of good solutions was also reflected. The results clarified the meaning of guidance of the supervisor and the conscious and empathetic support of a colleague as compassion and co-enthusiasm.
The results of the case study are not generalizable due to the small size of the sample, but the development work gives an interesting perspective on teamwork, which is seen as a factor in the success of working life. In the future, learning and work are even seen to be one and the same thing. Real inclusion, real knowing of a co-worker and shared happiness from successes should be underlined in future development and research activities.
Keywords: co-development, school healthcare, teamwork, participation, utilization of competence
Opinnäytetyön päämenetelmänä käytettiin kouluterveydenhoitajien pienimuotoisia ryhmäteemahaastattelujen omaisia delfoi -kyselyjä toistuvissa virtuaalikahviloissa. Kahviloissa tiimimalleja purettiin osiin ja unelmamalleja suunniteltiin. Tiimimalleja kokeiltiin ja niitä arvioitiin havainnoin kokeiluvaiheissa sekä jälkeenpäin virtuaalikahvitapaamisissa. Omaa rooliaan opinnäytetyön tekijä tarkasteli oppimispäiväkirjaa pitäen. Lopuksi tuloksia verrattiin aiempaan kehitystyöhön.
Aiemmin tiimien nähtiin olleen kuulumisten ja työkuulumisten vaihtoryhmiä, joissa myös konkreettisesta työavusta sovittiin. Korona-ajan ja Apottipotilastietojärjestelmän myötä nykytiimityössä korostui teknologiapulmien ratkaiseminen. Tiimien toivottiin kokoontuvan nykyistä tiheämmin niiden koetun tärkeyden vuoksi. Tiimien toteutumiseen toivottiin johdolta tukea ja ohjausta. Tulevaisuuden tiimioppimisen unelmasuunniksi valittiin asiakastapausten läpikäynti ja viestiohjeiden yhteispuntarointi syväopettavina käytänteinä sekä jatkuva osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden jakamiseen kannustaminen.
Kokeilujen tuloksissa nousi esiin kollegoiden ja yhteistyötahojen kysymykset arvostuksen synnyttäjinä; sekä ristiriidat ohjeiden ja oman näkemyksen tai paikallistuntemuksen välillä pohdinnan käynnistäjänä ja laatukäytänteiden varmistajana; sekä jaettu ilo onnistuneista ratkaisuista. Esihenkilön ohjaus sekä kollegan tiedollinen sekä empaattinen tukeminen myötätunnon ja -innon kautta näkyi tuloksissa.
Suppean tapaustutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta kehittämistyö antaa mielenkiintoisen näkökulman tiimityöhön, joka nähdään työelämän onnistumistekijänä. Tulevaisuudessa oppimisen ja työn on nähty olevan jopa yksi ja sama asia. Todellista osallisuutta, työkaverin aitoa tuntemista ja yhteisiloa onnistumisista tulisi korostaa jatkossa kehitys- ja tutkimustyössä.
Repeating virtual coffee meets were used as a resort to gather knowledge from school health nurses by using the Delphi method in the form of a small-scale group theme interview. Team models were decrypted, and dream models were designed in virtual cafes. The team models were tested, observed, and evaluated during the trial phases. The models were also analyzed together when the learning situations were recalled in virtual cafes. The author of the thesis played her role while keeping a learning diary. Finally, the results of the development work were compared with previous development work.
Earlier teamwork among health nurses was seen more like hearing about personal life situations and current work situations. Previously concrete work assistance was also agreed on in team meetings. With the corona virus and Apotti patient information system, the current teamwork highlighted the resolution of technology problems. Teamwork was perceived important and therefore the interviewees wished that teams could convene more often. It was hoped that the management would give more support and guidance in teams implementation. The dream direction for the team learning in the future was seen to include going through customer cases and co-evaluating messages as deep learning methods; and to continuously encourage sharing of expertise and interests.
The results of the experiments showed the importance of questions of colleagues and collaboratives as a sign of appreciation. Conflicts between instructions and one's own vision or local knowledge were found as a trigger for reflection and assurance of quality. Shared joy of good solutions was also reflected. The results clarified the meaning of guidance of the supervisor and the conscious and empathetic support of a colleague as compassion and co-enthusiasm.
The results of the case study are not generalizable due to the small size of the sample, but the development work gives an interesting perspective on teamwork, which is seen as a factor in the success of working life. In the future, learning and work are even seen to be one and the same thing. Real inclusion, real knowing of a co-worker and shared happiness from successes should be underlined in future development and research activities.
Keywords: co-development, school healthcare, teamwork, participation, utilization of competence