VALMENTAJUUDEN SYNTYMINEN HOPE-HANKKEESSA : Case: HOPE Myrsky
Piironen, Petrus; Juntunen, Kimmo (2010)
Piironen, Petrus
Juntunen, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812928
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana oli HOPE–yrittäjyyskasvatushanke. HOPE-hankeessa ammatilliset opettajat osallistuvat yhteisölliseen yrittäjyysvalmennukseen. HOPEn tavoitteena on yrittäjyyden oppimisympäristöjen synnyttäminen oppilaitoksiin ja koulutuskuntayhtymiin. Oppilaitokset haastavat itsensä oman oppimisympäristönsä synnyttämiseen, sen toiminnan käynnistämiseen ja edelleen kehittämiseen. Kaikkien toimien päämäärä on opiskelijoiden yrittäjyysvalmiuksien nostaminen. Hankkeen aikana opettajat ja opiskelijat luovat yhdessä innostavia yrittäjyyden oppimisympäristöjä omiin oppilaitoksiinsa.
Tutkimus toteutettiin HOPE Myrskyssä Ikaalisissa. HOPE Myrsky oli yrittäjyysvalmennuksiin osallistuneille opettajille ja koulujen päätöksentekijöille suunnattu tapahtuma. Tapahtumassa esiteltiin valmentajamaisen yrittäjyyskasvatuksen vaihtoehtoja ja esimerkkejä. Tavoitteena oli luoda näistä osallistujista vahva käytäntöyhteisö. Tavoitteena oli myös saada esitellyt toimintatavat ja menetelmät käytäntöön. Tutkimuksessa selvitettiin tapahtuman osallistujien tyytyväisyyttä tapahtumaan, sekä heidän kokemustaan omasta valmentajuudestaan tapahtuman jälkeen.
Tutkimusongelmana toimi kysymys: 1) Mikä oli HOPE Myrskyn merkitys valmentajuuden synnyttämiselle HOPE hankkeessa?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kysely lähetettiin sähköpostitse Digium-järjestelmällä 280:lle tapahtuman osanottajalle Toukokuussa 2009. Vastauksia saatiin 99 kappaletta.
Tuloksista saatiin kuva tapahtuman osanottajien valmiudesta muuttaa omaa toimintaansa tapahtuman jälkeen. Lisäksi nähtiin, että palaute oli todella positiivista ja osanottajat kokivat saavansa tapahtumasta paljon uutta, omaan työhönsä sovellettavaa materiaalia. Yhteisöllisyyden lisääntyminen nähtiin myös todella korkeassa tutkimukseen vastausprosentissa, sekä avoimissa vastauksissa. HOPE Myrskyn kaltaisia tapahtumia kannattaa järjestää jatkossakin.
Tutkimus toteutettiin HOPE Myrskyssä Ikaalisissa. HOPE Myrsky oli yrittäjyysvalmennuksiin osallistuneille opettajille ja koulujen päätöksentekijöille suunnattu tapahtuma. Tapahtumassa esiteltiin valmentajamaisen yrittäjyyskasvatuksen vaihtoehtoja ja esimerkkejä. Tavoitteena oli luoda näistä osallistujista vahva käytäntöyhteisö. Tavoitteena oli myös saada esitellyt toimintatavat ja menetelmät käytäntöön. Tutkimuksessa selvitettiin tapahtuman osallistujien tyytyväisyyttä tapahtumaan, sekä heidän kokemustaan omasta valmentajuudestaan tapahtuman jälkeen.
Tutkimusongelmana toimi kysymys: 1) Mikä oli HOPE Myrskyn merkitys valmentajuuden synnyttämiselle HOPE hankkeessa?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kysely lähetettiin sähköpostitse Digium-järjestelmällä 280:lle tapahtuman osanottajalle Toukokuussa 2009. Vastauksia saatiin 99 kappaletta.
Tuloksista saatiin kuva tapahtuman osanottajien valmiudesta muuttaa omaa toimintaansa tapahtuman jälkeen. Lisäksi nähtiin, että palaute oli todella positiivista ja osanottajat kokivat saavansa tapahtumasta paljon uutta, omaan työhönsä sovellettavaa materiaalia. Yhteisöllisyyden lisääntyminen nähtiin myös todella korkeassa tutkimukseen vastausprosentissa, sekä avoimissa vastauksissa. HOPE Myrskyn kaltaisia tapahtumia kannattaa järjestää jatkossakin.