Sairaanhoitajan ennakoiva toiminta yläkoulussa
Mattila, Paula (2014)
Mattila, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141301
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Mattila Paula
Sairaanhoitajan ennakoiva toiminta yläkoulussa
Vuosi 2014 Sivumäärä 70
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia Mielentuki-hankkeen sairaanhoitajan ennakoivalla toiminnalla on ollut yhdessä Länsi-Uudenmaan yläkoulussa. Mitä hyötyjä siitä on saatu ja miten hanketta voisi kehittää edelleen opiskelijayhteistyönä? Haastateltavina olivat kolme hankkeeseen osallistunutta sairaanhoitajaopiskelijaa sekä kokeilukoulun rehtori, opinto-ohjaaja ja terveystiedon opettaja. Kokeilu on toteutettu osana Laurea–ammattikorkeakoulun PolkuPärjäin-hanketta. Hankkeet ovat osa kaikenikäisille kansalaisille hyvinvointipalveluja kehittävää valtakunnallista EAKR-rahoitteista Pumppu-hanketta.
Opinnäytetyön tutkimustehtäviin haettiin vastauksia kolmella teemahaastattelulla. Ne toteutettiin koulun henkilökunnalle ryhmähaastatteluna ja opiskelijoille pari- ja yksilöhaastatteluna. Tiedonantajina oli kuusi henkilöä. Haastatteluilla kerätty laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat terveyden edistäminen, positiivinen mielenterveys, sosiaalinen vahvistaminen ja varhainen tuki.
Tulokset osoittivat, että ennakoiva toiminta koettiin terveydenhoito- ja kuraattoripalveluiden ohella tarpeelliseksi osaksi yläkoulun oppilashuollon palvelupolkua. Haastattelujen mukaan se toimi parhaiten oppilaiden tukena opettajien ja kohdennetun oppilashuollon välimaastossa. Toiminnalla voitiin vahvistaa terveyslähtöisesti oppilaiden voimavaroja lisääviä tekijöitä sekä vaikuttaa ongelmia synnyttäviin tekijöihin. Varhaisen havaitsemisen ja tuen avulla voitiin myös puuttua jo alkaviin ongelmiin ja ehkäistä niiden kasvamista. Toiminnan vahvuutena koettiin sen helppo saatavuus, ammatillisten aikuisten läsnäolo ja epävirallisuus. Kokeilun onnistumisen lähtökohdiksi opiskelijat näkivät koulun vahvan sitoutumisen yhteistyöhön sekä henkilökunnan oppilaista välittävän ilmapiirin. Henkilökunta puolestaan nosti esiin opiskelijoiden positiivisen suhtautumisen oppilaisiin ja innostuneisuuden hanketta kohtaan.
Kehittämisehdotuksina tuotiin esiin eri ammattiryhmien erilaisten salassapitosäädösten selkeyttäminen, jotta oppilasta hoitavat tahot kykenevät yhdistämään tietonsa ja toimimaan oikea-aikaisesti oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voisi hyödyntää jatkossa hankkeen kehittämisessä ja ennakoivan toiminnan niveltämisessä osaksi koulun oppilashuoltoa.
Avainsanat: nuoret, terveyden edistäminen, mielenterveys, varhainen tuki
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Mattila Paula
Sairaanhoitajan ennakoiva toiminta yläkoulussa
Vuosi 2014 Sivumäärä 70
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia Mielentuki-hankkeen sairaanhoitajan ennakoivalla toiminnalla on ollut yhdessä Länsi-Uudenmaan yläkoulussa. Mitä hyötyjä siitä on saatu ja miten hanketta voisi kehittää edelleen opiskelijayhteistyönä? Haastateltavina olivat kolme hankkeeseen osallistunutta sairaanhoitajaopiskelijaa sekä kokeilukoulun rehtori, opinto-ohjaaja ja terveystiedon opettaja. Kokeilu on toteutettu osana Laurea–ammattikorkeakoulun PolkuPärjäin-hanketta. Hankkeet ovat osa kaikenikäisille kansalaisille hyvinvointipalveluja kehittävää valtakunnallista EAKR-rahoitteista Pumppu-hanketta.
Opinnäytetyön tutkimustehtäviin haettiin vastauksia kolmella teemahaastattelulla. Ne toteutettiin koulun henkilökunnalle ryhmähaastatteluna ja opiskelijoille pari- ja yksilöhaastatteluna. Tiedonantajina oli kuusi henkilöä. Haastatteluilla kerätty laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat terveyden edistäminen, positiivinen mielenterveys, sosiaalinen vahvistaminen ja varhainen tuki.
Tulokset osoittivat, että ennakoiva toiminta koettiin terveydenhoito- ja kuraattoripalveluiden ohella tarpeelliseksi osaksi yläkoulun oppilashuollon palvelupolkua. Haastattelujen mukaan se toimi parhaiten oppilaiden tukena opettajien ja kohdennetun oppilashuollon välimaastossa. Toiminnalla voitiin vahvistaa terveyslähtöisesti oppilaiden voimavaroja lisääviä tekijöitä sekä vaikuttaa ongelmia synnyttäviin tekijöihin. Varhaisen havaitsemisen ja tuen avulla voitiin myös puuttua jo alkaviin ongelmiin ja ehkäistä niiden kasvamista. Toiminnan vahvuutena koettiin sen helppo saatavuus, ammatillisten aikuisten läsnäolo ja epävirallisuus. Kokeilun onnistumisen lähtökohdiksi opiskelijat näkivät koulun vahvan sitoutumisen yhteistyöhön sekä henkilökunnan oppilaista välittävän ilmapiirin. Henkilökunta puolestaan nosti esiin opiskelijoiden positiivisen suhtautumisen oppilaisiin ja innostuneisuuden hanketta kohtaan.
Kehittämisehdotuksina tuotiin esiin eri ammattiryhmien erilaisten salassapitosäädösten selkeyttäminen, jotta oppilasta hoitavat tahot kykenevät yhdistämään tietonsa ja toimimaan oikea-aikaisesti oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voisi hyödyntää jatkossa hankkeen kehittämisessä ja ennakoivan toiminnan niveltämisessä osaksi koulun oppilashuoltoa.
Avainsanat: nuoret, terveyden edistäminen, mielenterveys, varhainen tuki