Verkkokaupan perustajan täydentävä opas
Sarpola, Johannes (2013)
Sarpola, Johannes
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
![Creative Commons License](https://publications.theseus.fi/manakin/themes/Theseus/cc/by-nc-sa/1.0/fi/88x31.png)
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli täydentää jo olemassa olevien verkkokaupan perustamisen oppaiden tarjontaa. Tämän takia työtä varten perehdyttiin kahteen verkosta löytyvään oppaaseen. Oppaiden tiedot ovat jääneet joiltakin osin vajaiksi tai pinnallisiksi ja osa oli vanhentunutta tietoa. Tähän ratkaisuna tehtiin opinnäytetyö, jossa keskitytään tarkemmin puuttuviin osa-alueisiin ja päivitetään tietoja vanhentuneiden asioiden osalta tietoja.
Työn alussa käsitellään oppaiden eroja ja sitä lisätietoa mitä työ tarjoaa mainittuihin oppaisiin nähden. Työssä myös perehdytään tarkemmin verkon kaupankäynnin ja markkinoinnin historiaan sekä niiden perustavanlaatuisiin käsitteisiin. Työssä huomataan myös kuinka monille sisällön tuottamiseen perustuville sivuilla on huomattu hälyttäviä signaaleja verkkomainosten esittämisen osalta. Työssä myös tarkastellaan verkkokaupankäynnin tulevaisuuden näkymiä ja sen näkymiä kasvavana vähittäiskaupan alana. Verkkomarkkinoinnin osalta perehdytään tarkemmin millaisia kanavia on käytettävissä sekä niiden käytännön toteutusta. Samassa yhteydessä tehtiin pienimuotoinen tapaustutkimus siitä, kuinka kanavia hyödynnetään isommissa yrityksissä.
Verkkokauppojen eri osa-alueiden tarkastelun pohjalta esitellään liiketoiminnan analysoinnin työkaluja. Laajin näistä on kvantitatiivisen hakukonemainosten markkinatutkimuksen tekemiseen tarkoitettu työkalu. Markkinatutkimuksen työkalun soveltuvuuden osoittamiseksi työtä varten tehtiin laajamittainen eri aihepiirien hakukonemainoksiin perehtyvä tutkimus. Tutkimuksella saatiin selville varsinkin vaatealan verkkokauppojen käyttämiä esiteltyjä etuja ja lupauksia markkinoinnissa.
Työn pääasiallisin tulos oli kuitenkin jo olemassa olevien verkkokaupan perustamisen oppaiden tietojen täydentäminen oleellisten tietojen osalta. Työssä esitettiin erilaisia työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla saatiin käsitystä verkon kaupankäynnin ja markkinoinnin nykyisestä tilanteesta.
Työn alussa käsitellään oppaiden eroja ja sitä lisätietoa mitä työ tarjoaa mainittuihin oppaisiin nähden. Työssä myös perehdytään tarkemmin verkon kaupankäynnin ja markkinoinnin historiaan sekä niiden perustavanlaatuisiin käsitteisiin. Työssä huomataan myös kuinka monille sisällön tuottamiseen perustuville sivuilla on huomattu hälyttäviä signaaleja verkkomainosten esittämisen osalta. Työssä myös tarkastellaan verkkokaupankäynnin tulevaisuuden näkymiä ja sen näkymiä kasvavana vähittäiskaupan alana. Verkkomarkkinoinnin osalta perehdytään tarkemmin millaisia kanavia on käytettävissä sekä niiden käytännön toteutusta. Samassa yhteydessä tehtiin pienimuotoinen tapaustutkimus siitä, kuinka kanavia hyödynnetään isommissa yrityksissä.
Verkkokauppojen eri osa-alueiden tarkastelun pohjalta esitellään liiketoiminnan analysoinnin työkaluja. Laajin näistä on kvantitatiivisen hakukonemainosten markkinatutkimuksen tekemiseen tarkoitettu työkalu. Markkinatutkimuksen työkalun soveltuvuuden osoittamiseksi työtä varten tehtiin laajamittainen eri aihepiirien hakukonemainoksiin perehtyvä tutkimus. Tutkimuksella saatiin selville varsinkin vaatealan verkkokauppojen käyttämiä esiteltyjä etuja ja lupauksia markkinoinnissa.
Työn pääasiallisin tulos oli kuitenkin jo olemassa olevien verkkokaupan perustamisen oppaiden tietojen täydentäminen oleellisten tietojen osalta. Työssä esitettiin erilaisia työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla saatiin käsitystä verkon kaupankäynnin ja markkinoinnin nykyisestä tilanteesta.