Taidetyöpajanuorten tieto-osallisuuden kokemukset Jyväskylän sosiaali- ja työvoimapalveluissa
Matilainen, Sari (2013)
Matilainen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621438
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän Nuorten taidetyöpajalla keväällä 2013 olevien nuorten kokemuksia tieto-osallisuudesta Jyväskylän sosiaali- ja työvoimapalveluissa. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin (1) miten nuoret tietävät omat oikeutensa ja velvollisuutensa eri palveluissa, (2) mitä mieltä he ovat eri virastojen lomakkeista, (3) kohtaavatko/ketä nuoret kohtaavat eri virastoissa ja palveluissa sekä (4) mistä Jyväskylässä sijaitsevista palveluista nuoret ovat ylipäätään tietoisia. Kyselyssä keskityttiin Jyväskylän sosiaalitoimen, Nuorten aikuisten palvelukeskuksen, Kansaneläkelaitoksen, Työ- ja elinkeinotoimiston, Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen sekä Jyväskylän Nuorten taidetyöpajan palveluihin. Tavoitteena oli saada kokemuksia tieto-osallisuudesta, tarkempaa tietoa palveluista ja osallisuuden kokemuksista. Kyselyn pohjalla toimivat oSallisuushanke Sallin ja PalKO-hankkeen nuorten haastattelut, joissa pettymys sosiaali- ja työvoimapalveluihin oli suurta.
Tutkimuksen tuloksia käsitellään ikäryhmittäin. Alle 20-vuotiaat, 20-24-vuotiaat sekä 25-29-vuotiaat. Vastauksia tuli 63 kappaletta. Tulosten perusteella (1) nuoret tietävät oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan eri tavoin osittain ikään, osittain virastoon perustuen. Heikointa tietämys oli sosiaalipalvelujen kohdalla, mutta suuria ”puutteita” nuorten tiedoissa on myös yksittäisissä eri palveluihin liittyvissä asiakkaan oikeuksissa ja velvollisuuksissa. Virastojen lomakkeet (2) ovat nuorten mielestä pääosin selkeitä, mutta (3) eri virastoissa asioidaan paljon selvittämässä, mitä liitteitä pitää toimittaa hakemuksien mukana ja mitä päätökset tarkoittavat. Apua työntekijöiltä saadaan pääosin hyvin. Nuoret tietävät (4) parhaiten sosiaalitoimiston, Kansaneläkelaitoksen ja työ- ja elinkeinotoimiston palveluista. Sen sijaan nuorten aikuisten palvelukeskus sekä työvoiman palvelukeskus olivat huomattavasti tuntemattomampia erikoispalveluja.
Tutkimuksen tuloksia käsitellään ikäryhmittäin. Alle 20-vuotiaat, 20-24-vuotiaat sekä 25-29-vuotiaat. Vastauksia tuli 63 kappaletta. Tulosten perusteella (1) nuoret tietävät oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan eri tavoin osittain ikään, osittain virastoon perustuen. Heikointa tietämys oli sosiaalipalvelujen kohdalla, mutta suuria ”puutteita” nuorten tiedoissa on myös yksittäisissä eri palveluihin liittyvissä asiakkaan oikeuksissa ja velvollisuuksissa. Virastojen lomakkeet (2) ovat nuorten mielestä pääosin selkeitä, mutta (3) eri virastoissa asioidaan paljon selvittämässä, mitä liitteitä pitää toimittaa hakemuksien mukana ja mitä päätökset tarkoittavat. Apua työntekijöiltä saadaan pääosin hyvin. Nuoret tietävät (4) parhaiten sosiaalitoimiston, Kansaneläkelaitoksen ja työ- ja elinkeinotoimiston palveluista. Sen sijaan nuorten aikuisten palvelukeskus sekä työvoiman palvelukeskus olivat huomattavasti tuntemattomampia erikoispalveluja.