Asiakastyytyväisyys Loimaan Kaukolämpö Oy:ssä
Rajamäki, Mikko (2013)
Rajamäki, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621298
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan Loimaan Kaukolämpö Oy:n asiakastyytyväisyyttä, sekä tarkastellaan kaukolämpöalaa yleensä. Työssä käsitellään asiakastyytyväisyyttä asiakaskokemuksena.
Asiakaskokemus syntyy monista eri asioista. Työssä käydään läpi asiakaskokemuksen syntymistä kaukolämpöyrityksen ja kaukolämmön asiakkaan näkökulmasta. Kaukolämmöllä on omat erityispiirteensä, joiden takia asiakastyytyväisyyteen pätevät lainalaisuudet eivät toimi samalla tavalla, kuin monella muulla alalla. Kuten kaikessa kaupankäynnissä, myös kaukolämpöalalla asiakastyytyväisyys on tärkeää.
Kaukolämmöllä tarkoitetaan lämpöä, joka on tuotettu erillään lämmityskohteesta. Kaukolämmöllä on monia vahvuuksia, mutta myös haasteita. Tutkimuksessa on pyritty selventämään mitä nämä haasteet ja mahdollisuudet käytännössä ovat. Kaukolämmön käyttö ja hinnat ovat molemmat olleet tasaisessa kasvussa, tästä syystä kaukolämpöalan tulevaisuuden näkymät ovat hyvät.
Tutkimus tehtiin survey-tutkimuksena koko Loimaan Kaukolämpö Oy:n asiakaskunnalle. Kyselylomake lähetettiin asiakkaille laskun mukana. Kysely oli jatkumo aiemmin tehdylle tutkimukselle. Tarkoituksena oli selvittää mahdollisia kehityskohteita yrityksen toiminnalle. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mieltymyksiä laskun maksamisesta, koska yritys on monipuolistamassa laskutustapoja.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Loimaan Kaukolämpö Oy:n asiakkaiden olevan suurimmaksi osaksi tyytyväisiä yritykseen ja sen toimintaan. Yritys on onnistunut luomaan positiivisen kuvan itsestään asiakkaille. Päällimmäisiksi kehittämiskohteiksi nousivat palautteen antamisen helpottaminen ja tiedottaminen.
Asiakaskokemus syntyy monista eri asioista. Työssä käydään läpi asiakaskokemuksen syntymistä kaukolämpöyrityksen ja kaukolämmön asiakkaan näkökulmasta. Kaukolämmöllä on omat erityispiirteensä, joiden takia asiakastyytyväisyyteen pätevät lainalaisuudet eivät toimi samalla tavalla, kuin monella muulla alalla. Kuten kaikessa kaupankäynnissä, myös kaukolämpöalalla asiakastyytyväisyys on tärkeää.
Kaukolämmöllä tarkoitetaan lämpöä, joka on tuotettu erillään lämmityskohteesta. Kaukolämmöllä on monia vahvuuksia, mutta myös haasteita. Tutkimuksessa on pyritty selventämään mitä nämä haasteet ja mahdollisuudet käytännössä ovat. Kaukolämmön käyttö ja hinnat ovat molemmat olleet tasaisessa kasvussa, tästä syystä kaukolämpöalan tulevaisuuden näkymät ovat hyvät.
Tutkimus tehtiin survey-tutkimuksena koko Loimaan Kaukolämpö Oy:n asiakaskunnalle. Kyselylomake lähetettiin asiakkaille laskun mukana. Kysely oli jatkumo aiemmin tehdylle tutkimukselle. Tarkoituksena oli selvittää mahdollisia kehityskohteita yrityksen toiminnalle. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mieltymyksiä laskun maksamisesta, koska yritys on monipuolistamassa laskutustapoja.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Loimaan Kaukolämpö Oy:n asiakkaiden olevan suurimmaksi osaksi tyytyväisiä yritykseen ja sen toimintaan. Yritys on onnistunut luomaan positiivisen kuvan itsestään asiakkaille. Päällimmäisiksi kehittämiskohteiksi nousivat palautteen antamisen helpottaminen ja tiedottaminen.