"Aikuiset senki on päättäny" - lasten osallisuus päiväkodin arkitoiminnoissa
Koivukangas, Sari (2013)
Koivukangas, Sari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: opinnäytetyöni aiheena on lasten osallisuus päiväkodin arkitoiminnoissa ja työni tavoitteena on saada kuuluviin ”lasten ääni”, eli tuoda esille lapsen näkökulma osallisuuteen. Pääsevätkö lapset tällä hetkellä vaikuttamaan päiväkodin arjen kulkuun, arkitoimintoihin? Kuunnellaanko lasten toiveita tehdä asioita toisin? Ja mitä he mahdollisesti toivoisivat tehtävän toisin juuri arkitoimintoihin liittyen? Tästä viitekehyksestä asiaa tarkasteltuani tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1) minkälaiset ovat lasten vaikutusmahdollisuudet vaikuttaa päiväkodin arkitilanteisiin osallisuuden kannalta tarkasteltuna? 2) Mitä parannettavaa lasten mielestä on päiväkodin arkitoiminnoissa? Opinnäytetyöni on osa Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden Osallisuuden voima –projektia. Tämän projektin tavoitteena on löytää yhtenäinen varhaiskasvatuksen kulttuuri uuden Oulun alueelle, vuoden 2013 toteutuneiden kuntaliitosten johdosta. Projektin avulla pyritään myös löytämään uusia ratkaisuja uuden varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiseen osallisuuden avulla.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus: opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt varhaiskasvatusta, päivähoitoa, yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuutta. Lapsen osallisuutta voi tarkastella siitä näkökulmasta, mitä YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista sanoo. Kyseisessä sopimuksessa sanotaan, että lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa niissä asioissa, jotka koskevat häntä itseään ja ne on myös otettava huomioon lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden.
Metodologinen esittely: opinnäytetyöni aineiston keräämisessä käytin rinnakkain kahta kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua ja havainnointia. Havainnoin ja haastattelin 5-6 -vuotiaita lapsia yhdestä yhteistyöpäiväkodin lapsiryhmästä. Havainnoinnin suoritin osallistuvana havainnoijana sekä haastattelut yksilöhaastatteluina - molemmat yhteistyöpäiväkodin normaalin arjen lomassa. Laadullisen tutkimusaineiston analysoin käyttäen analysointimenetelminä litterointia, koodausta, teemoittelua ja tyypittelyä.
Keskeisimmät tutkimustulokset ja johtopäätökset: opinnäytetyöni tulosten perusteella aikuiset toteuttavat lasten osallisuutta jossain määrin, tiedustellen lasten mielipiteitä joissain päiväkodin arkitoiminnoissa enemmän kuin toisissa. Näin ollen opinnäytetyöni tulokset osoittivat, että lasten osallisuutta voidaan viedä edelleen pidemmälle ja huomioida lasten osallisuus nykyistä paremmin. Tulokset osoittivat myös lasten toivovan joitain toimintatapojen muutoksia päiväkotiarkeensa.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus: opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt varhaiskasvatusta, päivähoitoa, yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuutta. Lapsen osallisuutta voi tarkastella siitä näkökulmasta, mitä YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista sanoo. Kyseisessä sopimuksessa sanotaan, että lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa niissä asioissa, jotka koskevat häntä itseään ja ne on myös otettava huomioon lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden.
Metodologinen esittely: opinnäytetyöni aineiston keräämisessä käytin rinnakkain kahta kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua ja havainnointia. Havainnoin ja haastattelin 5-6 -vuotiaita lapsia yhdestä yhteistyöpäiväkodin lapsiryhmästä. Havainnoinnin suoritin osallistuvana havainnoijana sekä haastattelut yksilöhaastatteluina - molemmat yhteistyöpäiväkodin normaalin arjen lomassa. Laadullisen tutkimusaineiston analysoin käyttäen analysointimenetelminä litterointia, koodausta, teemoittelua ja tyypittelyä.
Keskeisimmät tutkimustulokset ja johtopäätökset: opinnäytetyöni tulosten perusteella aikuiset toteuttavat lasten osallisuutta jossain määrin, tiedustellen lasten mielipiteitä joissain päiväkodin arkitoiminnoissa enemmän kuin toisissa. Näin ollen opinnäytetyöni tulokset osoittivat, että lasten osallisuutta voidaan viedä edelleen pidemmälle ja huomioida lasten osallisuus nykyistä paremmin. Tulokset osoittivat myös lasten toivovan joitain toimintatapojen muutoksia päiväkotiarkeensa.