Asiakastyytyväisyystutkimus Case Agrimarket Kaustinen
Suominen, Tommi (2013)
Suominen, Tommi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420043
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kaustisen Agrimarketin asiakastyytyväisyyttä. Aloitin työn suunnittelun vuoden 2012 marraskuussa ja työn teoreettisen osion työstämisen vuoden 2013 tammikuussa. Tutkimus toteutettiin kesän 2013 aikana.
Teoreettisessa osiossa on käsitelty asiakastyytyväisyystutkimukseen liittyviä termejä kuten asiakkuus, asiakaspalvelu ja sen laatuun vaikuttavat tekijät sekä asiakastyytyväisyys ja sen mittaaminen. Osiossa käydään läpi myös kyselylomakkeen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Sen jälkeen esitellään lyhyesti Hankkija Oy ja Agrimarket -ketju.
Teoreettisen osion jälkeen esitellään asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset kysymys kysymykseltä ja pohditaan niihin vaikuttaneita tekijöitä sekä mahdollisia parannusehdotuksia.
Tutkimus osoitti Kaustisen Agrimarketin asiakaskunnan olevan varsin tyytyväistä. Eniten parannettavaa oli hintojen kilpailukyvyssä sekä rakennustarvikkeiden ja työvälineiden valikoimissa. Harraste-eläintuotteisiin haluttiin kuitenkin lisää monipuolisuutta ja laatua. Myös toimipaikan aukioloaikoja voitaisiin asiakkaiden mielestä pidentää. Asiakkaiden luottamus henkilökuntaan ja sen ammattitaitoon oli korkea. Palvelua pidettiinkin laadukkaana ja asiointia helppona ja nopeana. Asiakkaiden mielestä myymälä on siisti ja sinne on mukava tulla uudelleen. Toiminnastaan kokonaisuutena sai Kaustisen Agrimarket kouluarvosanan 8,5.
Teoreettisessa osiossa on käsitelty asiakastyytyväisyystutkimukseen liittyviä termejä kuten asiakkuus, asiakaspalvelu ja sen laatuun vaikuttavat tekijät sekä asiakastyytyväisyys ja sen mittaaminen. Osiossa käydään läpi myös kyselylomakkeen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Sen jälkeen esitellään lyhyesti Hankkija Oy ja Agrimarket -ketju.
Teoreettisen osion jälkeen esitellään asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset kysymys kysymykseltä ja pohditaan niihin vaikuttaneita tekijöitä sekä mahdollisia parannusehdotuksia.
Tutkimus osoitti Kaustisen Agrimarketin asiakaskunnan olevan varsin tyytyväistä. Eniten parannettavaa oli hintojen kilpailukyvyssä sekä rakennustarvikkeiden ja työvälineiden valikoimissa. Harraste-eläintuotteisiin haluttiin kuitenkin lisää monipuolisuutta ja laatua. Myös toimipaikan aukioloaikoja voitaisiin asiakkaiden mielestä pidentää. Asiakkaiden luottamus henkilökuntaan ja sen ammattitaitoon oli korkea. Palvelua pidettiinkin laadukkaana ja asiointia helppona ja nopeana. Asiakkaiden mielestä myymälä on siisti ja sinne on mukava tulla uudelleen. Toiminnastaan kokonaisuutena sai Kaustisen Agrimarket kouluarvosanan 8,5.