Viihde-elektroniikan verkkokauppa – vaikutukset ja asiakkaiden kokemukset : Case Lapland Sales Academy
Rautiola, Niko; Kristo, Markus (2013)
Rautiola, Niko
Kristo, Markus
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020638
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantaja on Lapland Sales Academy- hanke. Opinnäytetyömme aiheena on viihde-elektroniikan verkkokauppa – vaikutukset ja asiakkaiden koke-mukset. Tavoitteenamme oli tutkia, miten verkkokauppa on vaikuttanut viihde-elektroniikan alaan ja millaisia kokemuksia viihde-elektroniikan verkkokauppojen asiakkailla niistä on.
Teoriaosuudessa käymme läpi ostokäyttäytymistä, verkkokauppaa sekä viihde-elektroniikkaa. Ostokäyttäytymisen osuudessa selvitämme muun muassa ostokäyt-täytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja eri ostajatyyppejä sekä ostoprosessin kulkua. Verkkokauppa-osuudessa käsittelemme muun muassa historiaa ja tilastoja verkko-kaupasta, kun taas viihde-elektroniikkaosuudessa käsittelemme muun muassa myyn-tilukuja ja maailman suurimpia viihde-elektroniikkayhtiöitä.
Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen kvantitatiivisia, eli määrällisiä menetelmiä. Tut-kimusmenetelmämme oli Webropol-kysely Internetissä. Lähetimme linkin kyse-lyymme Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä henkilökunnalle.
Tuloksista käy ilmi se, että verkkokauppa on vaikuttanut viihde-elektroniikan alaan ja ihmisten ostokäyttäytymiseen. Erityisesti hintatietoisuus, hintojen vertailuun käytetty aika, tuotetietoisuus ja viihde-elektroniikkaostoksiin käytetyn rahan määrä olivat asioita, joihin verkkokauppa oli vaikuttanut ihmisten ostokäyttäytymisessä. Ihmisten kokemukset viihde-elektroniikan verkkokaupoista ovat pääsääntöisesti hyviä kokemuksia. Positiivisia kokemuksia ihmisillä oli esimerkiksi nopeista toimituksista, hyvästä hinta-laatusuhteesta sekä hyvästä asiakaspalvelusta. Negatiivisia kokemuksia oli pääasiassa hitaista toimituksista, huonosta asiakaspalvelusta ja heikoista tuotteista. Voidaankin siis päätellä, että toimitukset, asiakaspalvelun laatu ja tuotteiden laatu ovat tärkeitä asioita verkkokaupoissa. Saimme kokemuksista selville myös tietoa seikoista, joiden perusteella ihmiset ostavat joko verkkokaupasta tai myymälästä, mutta myös seikoista jotka saavat ihmiset valitsemaan verkkokaupan ja perinteisen myymälän välillä.
Teoriaosuudessa käymme läpi ostokäyttäytymistä, verkkokauppaa sekä viihde-elektroniikkaa. Ostokäyttäytymisen osuudessa selvitämme muun muassa ostokäyt-täytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja eri ostajatyyppejä sekä ostoprosessin kulkua. Verkkokauppa-osuudessa käsittelemme muun muassa historiaa ja tilastoja verkko-kaupasta, kun taas viihde-elektroniikkaosuudessa käsittelemme muun muassa myyn-tilukuja ja maailman suurimpia viihde-elektroniikkayhtiöitä.
Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen kvantitatiivisia, eli määrällisiä menetelmiä. Tut-kimusmenetelmämme oli Webropol-kysely Internetissä. Lähetimme linkin kyse-lyymme Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä henkilökunnalle.
Tuloksista käy ilmi se, että verkkokauppa on vaikuttanut viihde-elektroniikan alaan ja ihmisten ostokäyttäytymiseen. Erityisesti hintatietoisuus, hintojen vertailuun käytetty aika, tuotetietoisuus ja viihde-elektroniikkaostoksiin käytetyn rahan määrä olivat asioita, joihin verkkokauppa oli vaikuttanut ihmisten ostokäyttäytymisessä. Ihmisten kokemukset viihde-elektroniikan verkkokaupoista ovat pääsääntöisesti hyviä kokemuksia. Positiivisia kokemuksia ihmisillä oli esimerkiksi nopeista toimituksista, hyvästä hinta-laatusuhteesta sekä hyvästä asiakaspalvelusta. Negatiivisia kokemuksia oli pääasiassa hitaista toimituksista, huonosta asiakaspalvelusta ja heikoista tuotteista. Voidaankin siis päätellä, että toimitukset, asiakaspalvelun laatu ja tuotteiden laatu ovat tärkeitä asioita verkkokaupoissa. Saimme kokemuksista selville myös tietoa seikoista, joiden perusteella ihmiset ostavat joko verkkokaupasta tai myymälästä, mutta myös seikoista jotka saavat ihmiset valitsemaan verkkokaupan ja perinteisen myymälän välillä.