Verkkokaupan integraatiomahdollisuudet verkon tärkeimpiin kotimaisiin myyntikanaviin
Räsänen, Kalle (2013)
Räsänen, Kalle
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020627
Tiivistelmä
Tämä Haaga-Helian Ylemmän Ammattikorkeakoulun Tietojärjestelmäosaamisen koulutusohjelman opinnäytetyönä tehty työelämän kehittämistehtävä liittyy verkkokaupan toiminnan tehostamiseen erityisesti myyntikanavien integraationäkökulmasta teknisiä ratkaisuja ja prosesseja kehittämällä. Opinnäytetyön tavoitteena on muodostaa malli, jolla saavutetaan verkkokaupalle parempi integraatiokyvykkyys eri myyntikanavien välille. Kehittämistehtävä tehtiin toimeksiantona Active Group -nimisen yrityksen audio-alalla toimivalle verkkokaupalle Active Audio.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta sähköistä liiketoimintaa ja verkkokauppaa koskevan teorian osalta. Verkkokauppaohjelmistojen ja myyntikanavien integraatiomahdollisuuksia koskeva tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja teemahaastatteluilla ratkaisujen tarjoajilta ja myyntikanavien edustajilta, joita täydennettiin kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena luotiin kaksi erillistä mallia. Ensimmäinen malli on optimaalisten integraatioiden malli ja toinen malli on asiakasyritystä varten räätälöity käytännölli-sempi, kevyempi ja edullisempi malli. Tutkimuksessa todettiin verkkokaupparatkaisun valinta tärkeimmäksi vaihtoehdoksi myös jo toiminnassa olevalle verkkokaupalle kehitettäessä verkkokauppaympäristöä integraatiokyvykkäämmäksi. Markkinoilla on verkkokaupparatkaisuja jotka sisältävät jo valmiiksi hyvät integraatiot eri myyntikanaviin.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta sähköistä liiketoimintaa ja verkkokauppaa koskevan teorian osalta. Verkkokauppaohjelmistojen ja myyntikanavien integraatiomahdollisuuksia koskeva tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja teemahaastatteluilla ratkaisujen tarjoajilta ja myyntikanavien edustajilta, joita täydennettiin kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena luotiin kaksi erillistä mallia. Ensimmäinen malli on optimaalisten integraatioiden malli ja toinen malli on asiakasyritystä varten räätälöity käytännölli-sempi, kevyempi ja edullisempi malli. Tutkimuksessa todettiin verkkokaupparatkaisun valinta tärkeimmäksi vaihtoehdoksi myös jo toiminnassa olevalle verkkokaupalle kehitettäessä verkkokauppaympäristöä integraatiokyvykkäämmäksi. Markkinoilla on verkkokaupparatkaisuja jotka sisältävät jo valmiiksi hyvät integraatiot eri myyntikanaviin.