OSAAMISEN JOHTAMINEN UUDEN OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMISESSÄ
Hiltunen, Pasi (2013)
Hiltunen, Pasi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520149
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään ammattioppilaitoksessa kehitetyn uuden oppimisympäristön luomisprosessi. Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa on tarve uusille ja monipuolisille oppimisympäristöille, joissa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan työtehtäviä aidoissa työtilanteissa. Linna Puoti on kehitetty yhteistyössä Ammattiopisto Luovin, Rikosseuraamusviraston ja Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kanssa. Linna Puoti toimii kauppakeskus Prisman yhteydessä.
Opinnäytetyössä paneudutaan osaamisen johtamiseen, kun oppilaitosympäristöön kehitetään uutta kokonaisuutta, joka on tiiviisti tekemisessä liike-elämän tahojen kanssa. Kehittämistyö on ollut tiivistä yhteistyötä sekä oppilaitoksen sisällä opettajien ja ohjaajien kanssa sekä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Esimiehen roolia osaamisen johtamisessa tarkastellaan lähinnä muutokseen liittyvästä näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jolloin tutkija on itse mukana kehittämistyössä. Tiedot on kerätty haastatellen työntekijöitä.
Opinnäytetyössä todetaan Linna Puodin olleen merkittävä uudistus ja raja-aitoja rikkova oppimisympäristö, jossa konkretisoituu yhteistyön merkitys. Henkilökunta on tehnyt paljon töitä luodakseen oppimisympäristöstä toimivan kokonaisuuden. Tulevaisuudessa vastaavia oppimisympäristöjä rakentaville tahoille löytyy useita konkreettisia neuvoja kehittämistyöhön: esimerkiksi työajat ja kehittäjän asemassa olevan oma sitoutuminen uuden luomiseen ovat keskeisiä asioita.
Opinnäytetyössä paneudutaan osaamisen johtamiseen, kun oppilaitosympäristöön kehitetään uutta kokonaisuutta, joka on tiiviisti tekemisessä liike-elämän tahojen kanssa. Kehittämistyö on ollut tiivistä yhteistyötä sekä oppilaitoksen sisällä opettajien ja ohjaajien kanssa sekä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Esimiehen roolia osaamisen johtamisessa tarkastellaan lähinnä muutokseen liittyvästä näkökulmasta.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jolloin tutkija on itse mukana kehittämistyössä. Tiedot on kerätty haastatellen työntekijöitä.
Opinnäytetyössä todetaan Linna Puodin olleen merkittävä uudistus ja raja-aitoja rikkova oppimisympäristö, jossa konkretisoituu yhteistyön merkitys. Henkilökunta on tehnyt paljon töitä luodakseen oppimisympäristöstä toimivan kokonaisuuden. Tulevaisuudessa vastaavia oppimisympäristöjä rakentaville tahoille löytyy useita konkreettisia neuvoja kehittämistyöhön: esimerkiksi työajat ja kehittäjän asemassa olevan oma sitoutuminen uuden luomiseen ovat keskeisiä asioita.