Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nähdä itsensä, näyttää itsensä : digitaalisen tarinankerronnan mahdollisuudet nuoren minäkuvan vahvistamisessa

Hämäläinen, Anna; Romppanen, Anne-Mari (2013)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Anna ja Romppanen_Anne-Mari.pdf (1.230Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Anna
Romppanen, Anne-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, millä tavoin ryhmään osallistuvat nuoret kokevat digitarinan tekemisen vaikuttaneen heidän minäkuvaansa. Opinnäytetyö oli osa MIMO-hanketta, jonka tavoitteena on kehittää soveltavan taiteen menetelmiä nuorten syrjäytymistä ennalta ehkäisevään työhön. Kirjallisuudessa kuvataan, että minäkuvan laadulla on merkitystä, kun nuori tekee elämänvalintoja. Myönteinen minäkuva ohjaa kohti tuloksellisia ja tehokkaita toimintastrategioita. Digitaalisen tarinankerronnan terapeuttisesta käytöstä ja luovien toimintojen vaikuttavuudesta tarvitaan lisää tutkimusta. Teoreettinen viitekehys muodostuu digitarinan osa-alueisiin liittyvien taideterapioiden katsauksesta sekä syrjäytymisprosessin ja minäkuvan teoriasta.

Opinnäytetyön empiirisenä osana toteutettiin digitarinaryhmä, joka kokoontui Turun Tyttöjen Talolla neljä kertaa toukokuussa 2013. Tutkimusjoukko koostuu neljästä ryhmään osallistuneesta nuoresta, joista kukin teki oman digitarinan omista vahvuuksista. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tytöt haastateltiin ennen ryhmän toteutusta ja sen jälkeen. Haastattelujen tuloksena saatiin tietoa tyttöjen minäkuvan muutoksesta. Loppuhaastattelussa kartoitettiin lisäksi tyttöjen kokemuksia digitarinan osien merkityksestä vahvuuksien pohtimisessa.

Tutkielman tuloksena oli, että nuorten minäkuvassa tapahtui positiivisia muutoksia. He huomasivat itsessään uusia vahvuuksia ja vanhat uskomukset omista myönteisistä ominaisuuksista vahvistuivat. Sisäiset muutokset alkoivat näkyä myös tekemisessä, mikä oli ryhmän lyhyen keston huomioon ottaen odottamatonta. Analyysin perusteella vaikuttavimmat osa-alueet olivat kirjoittaminen, jakaminen, valokuvien käyttö sekä puitteet, mitä tukee aiempi tieto luovien toimintojen terapeuttisesta käytöstä. Digitarinaprosessissa voidaan nähdä kaksi yksilöllisesti muodostuvaa tasoa, tarinan tekemisen mahdollistava käytännön taso, sekä sisäisen prosessin mahdollistava ajatuksen taso. Tulosten perusteella voidaan todeta, että digitaalinen tarinankerronta sopii minäkuvan myönteisyyden tukemiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste