MARKKINATUTKIMUS: RAAKA-AINE A:N, RAAKA-AINE B:N JA RAAKA-AINE C:N TOIMITTAJIEN JA VALMISTAJIEN KARTOITTAMINEN VENÄJÄN ALUEELTA : Case: Tehdas Oy
Bytchkova, Alina; Malysheva, Galina (2013)
Bytchkova, Alina
Malysheva, Galina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718670
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suoritettiin markkinatutkimus Tehdas Oy:n tilauksesta. Tutkimuksessa etsittiin potentiaalisia raaka-aineiden toimittajia raaka-aine A:lle, raaka-aine B:lle & raaka-aine C:lle Länsi-Venäjän alueelta. Tutkimuksen avulla pyrittiin keräämään yleistietoa toimittajien yrityksistä, raaka-aineesta sekä yrityksen logistisesta käytännöstä.
Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä varten hyödynnettiin laajasti hankintaa ja logistiikkaa käsittelevää kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin keräämään tietoa kohdeyrityksistä ja raaka-aineista. Tutkimusryhmään toimittajia etsittiin pääosin Internet-sivustojen kautta, joista valittiin asetettuja kriteerejä täyttäviä sekä alueellisesti sopivimpia raaka-aineiden toimittajia. Tutkimustieto pyrittiin keräämään ensisijaisesti sähköpostitse tai tarvittaessa puhelimitse haastattelemalla.
Markkinatutkimukselle asetettuja tavoitteita saavutettiin tutkimuksen aikana ilmenneistä ongelmista huolimatta. Alkuperäinen tutkimuksen toteutussuunnitelma jouduttiin muuttamaan heti alkuvaiheessa ilmenneiden kommunikointiongelmien takia. Tutkimuksen päätteeksi Tehdas Oy:lle toimitettiin yhteenveto aineittain tutkittavalta alueelta löytyneistä potentiaalisista toimittajista tutkimustietoineen. Pohdinnassa on esitetty tutkimukseen toteuttamiseen vaikuttaneita ilmiöitä sekä opiskelijoiden omia havaintoja prosessin ajalta.
Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä varten hyödynnettiin laajasti hankintaa ja logistiikkaa käsittelevää kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin keräämään tietoa kohdeyrityksistä ja raaka-aineista. Tutkimusryhmään toimittajia etsittiin pääosin Internet-sivustojen kautta, joista valittiin asetettuja kriteerejä täyttäviä sekä alueellisesti sopivimpia raaka-aineiden toimittajia. Tutkimustieto pyrittiin keräämään ensisijaisesti sähköpostitse tai tarvittaessa puhelimitse haastattelemalla.
Markkinatutkimukselle asetettuja tavoitteita saavutettiin tutkimuksen aikana ilmenneistä ongelmista huolimatta. Alkuperäinen tutkimuksen toteutussuunnitelma jouduttiin muuttamaan heti alkuvaiheessa ilmenneiden kommunikointiongelmien takia. Tutkimuksen päätteeksi Tehdas Oy:lle toimitettiin yhteenveto aineittain tutkittavalta alueelta löytyneistä potentiaalisista toimittajista tutkimustietoineen. Pohdinnassa on esitetty tutkimukseen toteuttamiseen vaikuttaneita ilmiöitä sekä opiskelijoiden omia havaintoja prosessin ajalta.