Lisää potilastyytyväisyyttä tiedottamalla! : Info-tv -esitys Kainuun keskussairaalan päivystyspotilaille
Kela, Mari; Leinonen, Niina; Makkonen, Asta (2013)
Kela, Mari
Leinonen, Niina
Makkonen, Asta
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217832
Tiivistelmä
Paikallismedian mielipidepalstoilla on tullut usein esille potilaiden tyytymättömyys Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikan toimintaan liittyen, esimerkiksi odotusaikojen pituuteen on ollut tyytymättömyyttä. Tästä johtuen Kainuun keskussairaalan päivytyspoliklinikka haluaa tuoda toimintatapojaan potilaiden tietoisuuteen info – TV- esityksen avulla, joka koostuu diasarjasta. Diasarjassa kerrotaan muun muassa hoidon tarpeen - ja kiireellisyyden arvioinnista sekä päivystyspotilaan hoitoprosessista. Esitys on tarkoitettu esitettäväksi päivityspoliklinikan aulan televisioruudulla.
Päivystyspotilaan hoidon tavoitteena on potilaan voinnin vakauttaminen, vamman tai sairauden toteaminen sekä niiden tarvittava hoito. Päivystyspotilaalle määritellään välittömän hoidon tarve, tehdään diagnoosi tai työdiagnoosi, annetaan hoitoa sekä päätetään jatkohoidosta. Tuotteistetun opinnäytetyömme tarkoituksena on potilastyytyväisyyden lisääminen tiedottamisen keinoin Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikalla. Tavoitteenamme oli tehdä informatiivinen info – TV -esitys hoitoprosessin esilletuomiseksi päivystyspotilaille.
Tutkimusongelmat ohjasivat työmme kulkua. Alussa selvitimme kirjallisuuden, internetin ja tutkimusten kautta päivystyspotilaan hoitoprosessin ja sen ymmärrettyämme etsimme tuotteellemme ominaisuuksia, jotka palvelevat Kainuun keskussairaalan päivystyspotilaita. Näihin ominaisuuksiin kuuluu selkeä ulkoasu, lääketieteen terminologian välttäminen, helppo lukuisuus sekä havainnollistaminen.
Työn tilaajan kanssa keskusteltuamme selkeni työllemme keskeiset käsitteet, joihin perehdyimme kirjallisuuden avulla. Työn tilaajan toiveena oli selkeä ja ymmärettävä esitys, josta hyötyvät myös ulkomaalaiset potilaat.
Opinnäytetyöprosessin avulla olemme ymmärtäneet päivystyspoliklinikan toimintatapoja joita voimme hyödyntää tulevaisuudessa työpaikasta riippumatta, esimerkiksi potilaiden ohjaamisessa. Luovutamme tuotteen käyttö- sekä kirjoitusoikeudet työn tilaajalle, jotta he voivat halutessaan päivittää työn asiasisältöä tiedotuksen osalta ja tämän avulla lisätä tuotteen käyttöikää.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikan potilastyytyväisyyskysely tuotteemme esilletuonnin jälkeen. Eli palveleeko tuotteemme potilaiden tarpeita tiedottamisen osalta ja ovatko potilaat kokeneet tuotteen hyödylliseksi.
Päivystyspotilaan hoidon tavoitteena on potilaan voinnin vakauttaminen, vamman tai sairauden toteaminen sekä niiden tarvittava hoito. Päivystyspotilaalle määritellään välittömän hoidon tarve, tehdään diagnoosi tai työdiagnoosi, annetaan hoitoa sekä päätetään jatkohoidosta. Tuotteistetun opinnäytetyömme tarkoituksena on potilastyytyväisyyden lisääminen tiedottamisen keinoin Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikalla. Tavoitteenamme oli tehdä informatiivinen info – TV -esitys hoitoprosessin esilletuomiseksi päivystyspotilaille.
Tutkimusongelmat ohjasivat työmme kulkua. Alussa selvitimme kirjallisuuden, internetin ja tutkimusten kautta päivystyspotilaan hoitoprosessin ja sen ymmärrettyämme etsimme tuotteellemme ominaisuuksia, jotka palvelevat Kainuun keskussairaalan päivystyspotilaita. Näihin ominaisuuksiin kuuluu selkeä ulkoasu, lääketieteen terminologian välttäminen, helppo lukuisuus sekä havainnollistaminen.
Työn tilaajan kanssa keskusteltuamme selkeni työllemme keskeiset käsitteet, joihin perehdyimme kirjallisuuden avulla. Työn tilaajan toiveena oli selkeä ja ymmärettävä esitys, josta hyötyvät myös ulkomaalaiset potilaat.
Opinnäytetyöprosessin avulla olemme ymmärtäneet päivystyspoliklinikan toimintatapoja joita voimme hyödyntää tulevaisuudessa työpaikasta riippumatta, esimerkiksi potilaiden ohjaamisessa. Luovutamme tuotteen käyttö- sekä kirjoitusoikeudet työn tilaajalle, jotta he voivat halutessaan päivittää työn asiasisältöä tiedotuksen osalta ja tämän avulla lisätä tuotteen käyttöikää.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikan potilastyytyväisyyskysely tuotteemme esilletuonnin jälkeen. Eli palveleeko tuotteemme potilaiden tarpeita tiedottamisen osalta ja ovatko potilaat kokeneet tuotteen hyödylliseksi.