Indie-yhtyeen vienti kansainvälisille markkinoille
Ritonen, Toni (2009)
Ritonen, Toni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912228481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912228481
Tiivistelmä
Aloitin kotimaisen indie-yhtye Underwater Sleeping Societyn keikkamyyjänä ja managerina vuonna 2006. Asetimme tavoitteeksemme nostaa yhtye suurempaan tietoisuuteen musiikinkuluttajien parissa ja laajentaa sen toimintakenttää Suomesta ulkomaiden suuntaan. Päätavoitteenamme oli levyn julkaisu ja keikkailun aloittaminen myös ulkomailla. Omaehtoista musiikkia esittävän englanniksi laulavan artistin/bändin markkinat ovat maassamme rajalliset, joten markkinoita on etsittävä Suomen rajojen ulkopuolelta. Toiminnallisen opinnäytetyöni aihe oli syntynyt.
Kuvaan tässä toiminnallisen opinnäytetyöni raportissa yhtyeen vientiprosessin alkutilanteen ja keskeisimmät vaiheet aina vuoden 2007 alusta vuoden 2009 syksyyn. Keskeisimpiä vaiheita ovat mm. erilaiset musiikkimessut, yhtyeen showcase -keikat ja levynjulkaisut Euroopassa. Pohdin prosessin aikana havaitsemaani verrattuna musiikkibisneksen murrokseen ja sen tulevaisuuteen.
Opinnäytetyöni merkitys on oma ammatillinen kehittyminen, sillä tämä on samalla ollut allekirjoittaneelle syväluotaava ”do-it-yourself” -kurssi musiikkiliiketoiminnan ja -viennin saloihin.
Kuvaan tässä toiminnallisen opinnäytetyöni raportissa yhtyeen vientiprosessin alkutilanteen ja keskeisimmät vaiheet aina vuoden 2007 alusta vuoden 2009 syksyyn. Keskeisimpiä vaiheita ovat mm. erilaiset musiikkimessut, yhtyeen showcase -keikat ja levynjulkaisut Euroopassa. Pohdin prosessin aikana havaitsemaani verrattuna musiikkibisneksen murrokseen ja sen tulevaisuuteen.
Opinnäytetyöni merkitys on oma ammatillinen kehittyminen, sillä tämä on samalla ollut allekirjoittaneelle syväluotaava ”do-it-yourself” -kurssi musiikkiliiketoiminnan ja -viennin saloihin.