"Kun mä en osaa kieltä ja en ole tietänyt, että mitä on missä." : tutkimus lastenkulttuuripalveluiden saavutettavuudesta maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta tarkasteltuna
Karvonen, Milla (2022)
Karvonen, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201051073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201051073
Tiivistelmä
Maahanmuuttajalapsiperheiden määrä on viimeisten vuosikymmenten aikana kasvanut Suomessa. Monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa taide- ja kulttuuripalvelut ovat yksi keino integraation tukemiseen. Lastenkulttuurikeskukset ovat yksi lapsiperheille taidetta ja kulttuuria tarjoava toimija. Hämeenlinnassa ja lähikunnissa toimii Kulttuurikeskus ARX, jonka kanssa yhteistyössä opinnäytetyö toteutettiin. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten voidaan edistää Kulttuurikeskus ARXin lastenkulttuuripalveluiden saavutettavuutta maahanmuuttajalapsiperheiden kohdalla.
Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin haastattelemalla maahanmuuttajavanhempia. Aineisto koostui kahdeksasta teemahaastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Tutkimustulokset osoittivat, että maahanmuuttajalapsiperheissä oli vähän tietoa ARXin toiminnasta ja osallistuminen lastenkulttuuripalveluihin oli vähäistä. Haastatteluaineiston perusteella ARXin palveluiden saavutettavuutta estivät kieleen, kulttuurieroihin, sosiaalisiin tekijöihin ja ajankäyttöön liittyvät tekijät. Tulosten perusteella lastenkulttuuripalveluiden kielellistä, viestinnällistä ja sisällöllistä saavutettavuutta tulee edistää. ARXin monialaiset yhteistyöverkostot sekä ystäväperhetoiminta ovat lastenkulttuuripalvelun saavutettavuuden kannalta oleellisia toimijoita. The number of immigrant families with children has grown in Finland in the past few decades. In a society that is becoming more multicultural, art and culture services are a way to promote integration. Children´s cultural centers are one medium for offering art and culture for families with children. The commissioner of my thesis, Cultural Centre ARX, is operating in Hämeenlinna and nearby municipalities. The aim of this master’s thesis was research on how accessibility of children’s cultural services at Cultural Centre ARX can be advanced for immigrant families with children.
The research was qualitative and data was collected by interviewing immigrant parents. Material for this research consisted of eight theme interviews. Content analysis method was used to analyze the data. The results revealed that immigrant families with children had little knowledge of ARX`s programs, and their participation in children`s cultural services was low. On the basis of the interview material, accessibility was prevented by social and time management factors, language and cultural differences. Based on the results it can be argued that linguistic, communicational and contentual accessibility of children`s cultural services should be promoted. Also, ARX´s multidisciplinary co-operation networks and friend family programs are essential actors of accessibility in children`s cultural services.
Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin haastattelemalla maahanmuuttajavanhempia. Aineisto koostui kahdeksasta teemahaastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Tutkimustulokset osoittivat, että maahanmuuttajalapsiperheissä oli vähän tietoa ARXin toiminnasta ja osallistuminen lastenkulttuuripalveluihin oli vähäistä. Haastatteluaineiston perusteella ARXin palveluiden saavutettavuutta estivät kieleen, kulttuurieroihin, sosiaalisiin tekijöihin ja ajankäyttöön liittyvät tekijät. Tulosten perusteella lastenkulttuuripalveluiden kielellistä, viestinnällistä ja sisällöllistä saavutettavuutta tulee edistää. ARXin monialaiset yhteistyöverkostot sekä ystäväperhetoiminta ovat lastenkulttuuripalvelun saavutettavuuden kannalta oleellisia toimijoita.
The research was qualitative and data was collected by interviewing immigrant parents. Material for this research consisted of eight theme interviews. Content analysis method was used to analyze the data. The results revealed that immigrant families with children had little knowledge of ARX`s programs, and their participation in children`s cultural services was low. On the basis of the interview material, accessibility was prevented by social and time management factors, language and cultural differences. Based on the results it can be argued that linguistic, communicational and contentual accessibility of children`s cultural services should be promoted. Also, ARX´s multidisciplinary co-operation networks and friend family programs are essential actors of accessibility in children`s cultural services.