Verkkoviestintäosaamisen kehittäminen Itä-Suomen ammattikorkeakouluissa
Heiskanen, Tero (2013)
Heiskanen, Tero
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416542
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin verkkoviestintäosaamisen ja verkkoviestintäosaamisen johtamisen tilaa sekä kehittämismahdollisuuksia Itä-Suomen ammattikorkeakouluissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Karelia-ammattikorkeakoulu. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti Karelia-ammattikorkeakoulun ja Savonia-ammattikorkeakoulun henkilöstön avoin verkkoviestintä eli verkkoviestintätilanteet, joissa viestintä on pääsääntöisesti avointa ja johon voi osallistua vapaasti.
Avoin verkkoviestintä on yleistynyt ja laajentunut nopeasti korkeakoulujen henkilöstön parissa, mutta avoimen verkkoviestinnän hyödyntämiseen asiantuntijatyössä on tarjolla vain vähän opastusta ja ohjausta organisaation puolesta. Usein henkilöstön avoimessa verkkoviestinnässä on lomittuneena työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvää viestintää ja viestijä valitsee viestintätapansa suunnittelematta ja itsenäisesti. Verkkoviestintäosaamisen taso vaihtelee henkilöstöllä paljon, kuten myös verkkoviestinnän hyödyntämisen määrä.
Opinnäytteessä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja työpajoja Karelia-ammattikorkeakoulun ja Savonia-ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Tutkimuksen tulosten perusteella verkkoviestintäosaamisen johtamista tulisi kehittää formaalimmaksi ja syvällisemmäksi. Ensisijaista olisi kerätä kohdennetusti tietoa henkilöstön verkkoviestintäkäyttäytymisestä ja laatia toimenpiteitä asiantuntijoiden avoimen verkkoviestintäosaamisen kehittämiseksi. Toimenpiteiden tulisi tähdätä osaamisen sekä hiljaisen tiedon kollektiiviseksi jakamiseksi ja parhaiden käytäntöjen muodostamiseksi sekä jalkauttamiseksi. Opinnäytteessä on laadittu ehdotuksia toimenpiteiden laatimiseksi. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan verkkoviestintäkäyttäytymisen laadullista tutkimista tehokkaiden ja hyödyllisten verkkoviestintäkäytäntöjen jakamiseksi osaajien kesken.
Avoin verkkoviestintä on yleistynyt ja laajentunut nopeasti korkeakoulujen henkilöstön parissa, mutta avoimen verkkoviestinnän hyödyntämiseen asiantuntijatyössä on tarjolla vain vähän opastusta ja ohjausta organisaation puolesta. Usein henkilöstön avoimessa verkkoviestinnässä on lomittuneena työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvää viestintää ja viestijä valitsee viestintätapansa suunnittelematta ja itsenäisesti. Verkkoviestintäosaamisen taso vaihtelee henkilöstöllä paljon, kuten myös verkkoviestinnän hyödyntämisen määrä.
Opinnäytteessä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja työpajoja Karelia-ammattikorkeakoulun ja Savonia-ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Tutkimuksen tulosten perusteella verkkoviestintäosaamisen johtamista tulisi kehittää formaalimmaksi ja syvällisemmäksi. Ensisijaista olisi kerätä kohdennetusti tietoa henkilöstön verkkoviestintäkäyttäytymisestä ja laatia toimenpiteitä asiantuntijoiden avoimen verkkoviestintäosaamisen kehittämiseksi. Toimenpiteiden tulisi tähdätä osaamisen sekä hiljaisen tiedon kollektiiviseksi jakamiseksi ja parhaiden käytäntöjen muodostamiseksi sekä jalkauttamiseksi. Opinnäytteessä on laadittu ehdotuksia toimenpiteiden laatimiseksi. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan verkkoviestintäkäyttäytymisen laadullista tutkimista tehokkaiden ja hyödyllisten verkkoviestintäkäytäntöjen jakamiseksi osaajien kesken.