75-vuotiaiden kokemuksia Hyvinvointia edistävien kotikäyntien jatko-ohjauksesta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä
Hokkanen, Sari; Kuusela, Pasi (2013)
Hokkanen, Sari
Kuusela, Pasi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091615334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091615334
Tiivistelmä
Suomessa väestö ikääntyy nopeasti ja vaikutukset ulottuvat koko yhteiskuntaan. Ajankohtainen kysymys on julkisten hoiva- ja palveluresurssien kohdentaminen ikäihmisten itsenäistä toimintakykyä tukevaksi ja heidän tarpeitaan vastaavaksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden kokemuksia Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Hyvinvointia edistävien kotikäyntien (Hyvis-käyntien) jatko-ohjauksesta ja selvittää, miten jatko-ohjaus oli muuttanut ikääntyneiden toimintakykyä. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Hyvis-käyntien jatko-ohjausta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Vanhusten palveluissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuonna 2012 Hyvis-käynnin jälkeen jatko-ohjatut (n = 180) 75-vuotiaat henkilöt Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiriin alueella. Tutkimus toteutettiin postikyselynä, ja lomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS 19 tilasto-ohjelmalla ja sisällön analyysillä.
Kyselyyn vastasi 81 henkilöä, joista 31:lle jatko-ohjaus oli varmasti toteutunut. Tulosten perusteella voidaan todeta, että hyvät ja hyödylliset kokemukset jatko-ohjauksesta liittyivät työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen. Tulosten perusteella asiakaslähtöisempää jatko-ohjausta voidaan kehittää parantamalla selkeää ja ymmärrettävää ohjausta Hyvis-käynnin työntekijän ja ikääntyneen välillä, vahvistamalla kirjallista ohjeistusta ja tiedottamista Hyvis-käynnillä sovituista jatkotoimenpiteistä sekä yhtenäistämällä toimintatapoja jatko-ohjauksen koordinoimiseksi. Jatkotutkimusaiheina tulosten perusteella voisivat olla Hyvis-käyntien jatko-ohjauksen prosessin arviointi ja yhdenmukaisen toimintaprosessin luominen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden kokemuksia Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Hyvinvointia edistävien kotikäyntien (Hyvis-käyntien) jatko-ohjauksesta ja selvittää, miten jatko-ohjaus oli muuttanut ikääntyneiden toimintakykyä. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Hyvis-käyntien jatko-ohjausta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Vanhusten palveluissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuonna 2012 Hyvis-käynnin jälkeen jatko-ohjatut (n = 180) 75-vuotiaat henkilöt Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiriin alueella. Tutkimus toteutettiin postikyselynä, ja lomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS 19 tilasto-ohjelmalla ja sisällön analyysillä.
Kyselyyn vastasi 81 henkilöä, joista 31:lle jatko-ohjaus oli varmasti toteutunut. Tulosten perusteella voidaan todeta, että hyvät ja hyödylliset kokemukset jatko-ohjauksesta liittyivät työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen. Tulosten perusteella asiakaslähtöisempää jatko-ohjausta voidaan kehittää parantamalla selkeää ja ymmärrettävää ohjausta Hyvis-käynnin työntekijän ja ikääntyneen välillä, vahvistamalla kirjallista ohjeistusta ja tiedottamista Hyvis-käynnillä sovituista jatkotoimenpiteistä sekä yhtenäistämällä toimintatapoja jatko-ohjauksen koordinoimiseksi. Jatkotutkimusaiheina tulosten perusteella voisivat olla Hyvis-käyntien jatko-ohjauksen prosessin arviointi ja yhdenmukaisen toimintaprosessin luominen.